Årets jury består av:
Erik Vroons
Uavhengig redaktør, forfatter og agent, samt sjefredaktør for papirutgaven av GUP Magazine, basert i Amsterdam, Nederland
Harald Møller
Privat samler. Grunnlegger av Møller Collection og initiativtaker til festivalen Oslo Negative
Ellen Lande Gossner
Lektor i Bachelor i fotojournalistiskk ved OsloMet – Storbyuniversitetet
Pål Otnes
Billedredaktør i magasinet Fotografi og kommunikasjonsrådgiver ved Preus Museum
Pål Ekern
Mangfoldskurator på Preus Museum
Se utvalgte bidrag fra Open Call 2023 her
Fotografiene vi har blitt vist i brosjyrer og rapporter fra landbruksselskaper antyder at den grønne revolusjonen var en gjennomført suksesshistorie: den rike veksten til nye høytytende maisvarianter står i kontrast til magre avlinger fra tradisjonelt jordbruk. Fornøyde bønder sitter på nye maskiner som gjør alt det harde arbeidet for dem. Ikke noe uønsket ugress i sikte. De gode resultatene er åpenbare for alle. Men er dette hele sannheten?
Det er bare noen få ting vi kan se på som så utelukkende våre egne som ansiktene våre. Et av de mest grunnleggende elementene i vår identitet er vår mest intime, men likevel mest offentlige kroppsdel. Derfor virker det som om det er vår plikt, å alltid være identifiserbare når vi kommer inn et sted. Men hvor langt strekker denne identifiseringsplikten seg, og hvor går inspeksjon av mennesker over i ulovlig og autoritær overvåking?
«Denne fotoboken er en samling av fotografier, tegninger og tanker jeg samlet under et opphold i Austmarka, Norge.»
«Jeg ville at AI selv skulle gi meg svarene og forklare temaene AI, DNA, demokrati, natur og hvordan kan dette temaet uttrykkes ved hjelp av fotografi? Og på samme tid ville jeg trekke inn det samiske urfolksperspektivet da prosjektet «Buot leat du birra – It's all around you» er inspirert av min samiske kulturarv.»
«Natt til 25. juni 2022 var jeg utenfor London Pub. Jeg kom meg unna skuddene uskadet, men brukte lang tid på å komme meg tilbake til en hverdag som ikke var preget av denne ekstreme opplevelsen.»
Filmen "Growing Pains - Thoughts on the Climate Crisis" begynner sommeren 2021. En protestleir var satt opp i Repparfjord i Finnmark. Den ble arrangert av Natur og Ungdom og (Redd Repparfjorden etter flere år med motstand. Etter 100 dager hindret leiren at det ble etablert en kobbergruve og et sjødeponi i Nussirfjellet og Repparfjorden.
Radiostasjonen i Gliwice, Polen er et ekstremt viktig sted for både topografien og byens historie – det var her Gliwice-provokasjonen fant sted 31. august 1939, en falsk flagg-operasjon som ga Tyskland et påskudd til å erklære krig mot Polen.
Med fremveksten av mobile enheter har de infrastrukturelle behovene til telekommunikasjonsindustrien eksplodert, og siden 1980-tallet har mobilmaster begynt å fylle planeten. Naturen endret seg dramatisk da en antenne ble forvandlet til et kunstig furutre for første gang i 1992. Siden den gang har denne typen kamuflasje utviklet seg til et globalt fenomen som stiller grunnleggende spørsmål om forholdet mellom mennesker og natur.
«Epilogen er på same tid begynnelsen. Fremtiden er her og nå. Epilogen er et Japan jeg så for meg før jeg så det. Det er et resultat av fantasier, projeksjoner, drømmer blandet med en virkelighet som aldri har eksistert og aldri vil eksistere.»
«I know what you’re thinking» inviterer seks personer til å reflektere over maktstrukturer og presentere en monolog over hva de betyr for dem.
Dette prosjektet forteller historien om mennesker som er tvunget til å forlate sine forfedres by Hasankeyf i Tyrkia. I tråd med statens vannpolitikk ble Ilisu-demningen bygget, selv om historisk og kulturell arv uunngåelig ville gå tapt, dens dyrebare elvehabitat ville bli oversvømmet og folk måtte tvangsflyttes.
Serien "Erased" kan få en til å tenke på Robert Rauschenbergs Erased De Kooning Drawing, tenker nytt om arkivet og etterlater oss med et mylder av spørsmål og refleksjoner ved å manipulere et sett med bilder fra US Library of Congress.
Farm Security Administration (FSA) Photo File ble opprettet på et tidspunkt hvor fotografering raskt fikk status som verktøy for massekommunikasjon.
POST utforsker skjæringspunktet mellom konstruerte minner og oppfatninger av maskulinitet i visuell kultur ved å bruke AI-genererte bilder.
Men hvordan har jeg det egentlig?
I memoarene fra Maxim Gorkys besøk i den første sovjetiske leiren for politiske fanger på Solovetsky-øyene, dukket det opp en spennende detalj.