«Her deltok jeg på en residency som var delt opp i tre perioder (en måned høsten 2022, to uker våren 2023, og en påføgende måned vinteren 2023). Ved å jobbe med analog fotografering og ulike grafiske teknikker, utforsker jeg hvordan minner og persepsjon påvirkes av depresjon og lengsel.»
«Finnskogen» inneholder bilder laget med eksperimentelle analoge teknikker. Ved å blande analoge fotograferingsprosesser med trykkteknikker, har denne fotoboken til hensikt å bryte veggene mellom begge praksisene. For dette prosjektet har jeg utviklet mine egne eksperimentelle teknikker ved å bruke forskjellige mørkeromskjemikalier for å integrere tegninger i den analoge utviklingsprosessen.
Her kan du lese Elisa Halvorsen Castillos prosjektbeskrivelse
Finnskogen, 2023
Project description
This photobook is a compilation of photographs, drawings and thoughts I collected during a residency in Austmarka, Norway. This residency has been divided in 3 periods (1 month in the fall 2022, 2 weeks in spring 2023, and an upcoming 1 month in the winter 2023). Working with Analog Photography and various graphic techniques, I explore how memories and perception are affected by depression and longing.
"Jeg går gjennom skogen hver dag og leter etter Mening.
Skogens tilstedeværelse hjemsøker meg.
Jeg prøver å holde meg rolig, hvis jeg går meg bort kommer den til å ta meg.
Jeg hører skudd i nærheten, hvis jeg ikke er forsiktig kommer de til å drepe meg.
Jeg kjenner igjen menneskeformer i omgivelsene mine, som lik fra hekser eller eldgamle vesener.
Knoklene blir til trær.
Jeg går gjennom skogen hver dag og leter etter Mening.
Jeg finner ingenting."
"Finnskogen" contains photos made using experimental analog techniques. Mixing analog photography processes with printmaking techniques, this photobook intends to break the walls between both practices. For this project, I have developed my own experimental techniques using different dark room chemicals to integrate drawings into the analog developing process.
"Finnskogen" has been made using a combination of RISO and letterpress printing. By choosing this printmaking technique, the photos are transformed into screen-prints, challenging the boundaries of traditional photography. This second edition has been bound in an edition of 20 copies.