Hopp til hovedinnhold

Bruce Eesly (DE)

Fotografiene vi har blitt vist i brosjyrer og rapporter fra landbruksselskaper antyder at den grønne revolusjonen var en gjennomført suksesshistorie: den rike veksten til nye høytytende maisvarianter står i kontrast til magre avlinger fra tradisjonelt jordbruk. Fornøyde bønder sitter på nye maskiner som gjør alt det harde arbeidet for dem. Ikke noe uønsket ugress i sikte. De gode resultatene er åpenbare for alle. Men er dette hele sannheten?

  • AI generert bilde som viser en rekke menn i dress som betrakter ulike potetsorter på et bord.
    1/1
    © Bruce Eesly, New Farmer, 2023. Selected potato varieties are rated in sixteen categories according to the LURCH Desirable Traits Checklist, 1952

Bildene som vises er en del av en brosjyre med tittelen New Farmer, som fremstiller seg som et historisk dokument og ser ut til å gjenta suksesshistorien til den grønne revolusjonen: genetisk manipulasjon resulterer i nye avlingsvarianter som resulterer i større og bedre avlinger. Etter hvert som historien utfolder seg, slår den imidlertid sprekker: Kan disse gigantiske grønnsakene virkelig være ekte? Ødela vi faktisk en frøbank for å gjøre plass til en fabrikk for plantevernmidler?

  • En ung gutt står blant masse forskjellige grønnsaker.
    1/1
    © Bruce Eesly, New Farmer, 2023. Peter Trimmel wins first prize for his UHY fennel at the Kooma Giants Show in Limburg, 1956

Bildene grenser til troverdige før de bikker over til det absurde. De er ikke dokumentarfotografier fra 1960-tallet som brosjyren antyder, men AI-genererte bilder. Med falske bilder og humor stiller dette prosjektet spørsmål ved den dominerende fortellingen om den grønne revolusjonen, og spør: 

Hvem sin historie kan vi stole på?

  • Ai-generert bilde viser en kvinne med en gigantisk agurk.
    1/1
    © Bruce Eesly, New Farmer, 2023. Frieda Hammer prunes a cucumber plant, 1956

Bruce Eesly (f.1984) er gartner og selvlært fotograf. Han jobber med film og kunstig genererte bilder, og er interessert i fotografiets status med AIs inntog, og måten historie skapes og oppfattes gjennom bilder. Han anser hagearbeid som en politisk handling, og praksisen hans er en forlengelse av denne troen. Gjennom arbeidet sitt håper han å reise spørsmål om eksisterende maktstrukturer og vår utnyttelse av  naturen.

Her kan du lese Bruce Eeslys prosjektbeskrivelse

New Farmer is a reimagining of the history of the Green Revolution of the 1950s, when crop scientists developed new super-productive plant varieties through selective breeding and genetic manipulation, paving the way for industrial agriculture. The images are part of a pamphlet that pretends to have been published by an agribusiness in 1967, celebrating the Green Revolution through 47 documentary photographs. 

The pictures aren’t actual photographs however, but AI-generated images or synthographs. The story itself, while bearing some resemblance to actual events, is also made up: This alternative version doesn’t end in the giant fields of monocultures that surround us today, but instead brings about absurdly oversized vegetables. 

For thousands of years, seeds have been collected, bred and passed on from farmer to farmer and generation to generation, creating a rich diversity of crops adapted to local conditions. We have lost 75% of this genetic variety in the last century. The Green Revolution has brought about a global food system that depends on a very narrow selection of plants, making it highly vulnerable to diseases, pests and climate extremes. 

The remaining super-productive crops rely on heavy inputs of fertiliser, pesticides and water, contributing to soil degradation, pollution and water shortages. We have converted seeds into intellectual property, genetically designed to be used only once. Today, half of the world’s seed supply is in the hands of four companies.

New Farmer is a project about disinformation, the reliability of photographs and the way history is made and perceived through images. It is asking: Whose story can we trust? I’m also hoping the cognitively estranging character of the artificially generated images makes viewers think about our extractive relationship to nature (and potentially commit the revolutionary act of sowing an heirloom seed).

Museum24:Portal - 2024.06.11
Grunnstilsett-versjon: 2