Landskapet gir assosiasjoner til etterligningene av natur som finnes i akvarium, der det ofte kan forekomme små fjellformasjoner og rev. Utgangspunktet for installasjonen er et kalksteinsbrudd i Limhamn utenfor Malmö. Bruddet er i dag omgjort til et naturreservat og er dermed beskyttet mot menneskelig inngripen.
Kalkstein er en av de viktigste bestanddelene i betong og behandlingen av steinen under høye temperaturer slipper ut store mengder karbondioksid. I Utvikling er vanntanken fylt med sement, pukkstein og vann i forholdet en ville brukt om en skulle lage betong. Selve herdingen av betongen skjer i utstillingsperioden. Bildene i installasjonen inneholder tre versjoner av kalksteinsbruddet: Projeksjonen som vises i det nyskapte betonglandskapet, et bilde som kastes tilbake på veggen i en speilvendt versjon og det tredje som kun er toppen av det projiserte bildet ser man på «baksiden» av vanntanken.
I denne delen er hele steinbruddet borte og vi ser nye hus og heisekraner. Verket til Eldøy kan leses inn i klimadebatten, siden gruvevirksomhet er en viktig utfordring som forurensningskilde. Hun har hatt en langvarig interesse for geologi som går igjen i mange av arbeidene hennes. Men igjen peker arbeidet utover dette. Eldøys verk handler også om grunnleggende problemstillinger i forholdet mellom virkelighet og fotografi, gjennom de tre fotografiske variantene av kalksteinsbruddet som alle gir litt ulike perspektiver på landskapet. I tillegg har verket en tilstedeværelse som er svært forførende, med kombinasjonen lys, vann og glassbeholder. Særlig bildet som projiseres tilbake på veggen av vanntanken kan minne om et camera obscura-bilde.
Denne teksten er hentet fra et essay til utstillingskatalogen av Christine Hansen, co-kurator for utstillingen.