Serien Mountain View (2012) er en samling kollasjer satt sammen av svart-hvite landskapsbilder tatt fra bøker, og blå himler klippet ut fra magasiner.
Alsharif jobber nesten alltid med kollasj og hun beskriver gleden med prosessen i det å skape dem, der både observasjon og en åpenhet for tilfeldigheter er viktig. Hun sier et annet sted at det er interessant hvordan landskap brukes som identitetsmarkør, til tross for at grenser mellom ulike land er en menneskelig konstruksjon og at «naturen kan vere ganske lik på vidt forskjellige stader». Dette er et tema som utspiller seg i Mountain View.
I bildeserien viser hun oss svart-hvite gjenkjennbare landskap, med høye fjell, dype daler og fossefall. Slike visuelle temaer ble først presentert av de nasjonalromantiske malerne, så av de første fotografene og videre ble disse motivene masseprodusert i bøker, postkort og brosjyrer. Til tross for at slike bilder har blitt lest som det ultimate norske, rokker Alsharif ved denne oppfatningen. Den generaliserte tittelen åpner for at disse bildene kan representere andre lands fjellandskap og daler.
De blålige trekantene som er satt inn i de kjente motivene stenger utsynet i dalen eller de stenger for utsynet til fossen. Med dette skapes det en forstyrrelse i betrakteropplevelsen som gjør bildene visuelt interessante å se på. Samtidig blokkerer Alsharifs trekanter, metaforisk sett, den nærmest endeløse fremstillingen av generiske, eller generelle, landskap.
Denne teksten er hentet fra et essay til utstillingskatalogen av Christine Hansen, co-kurator for utstillingen.