Marie og Bolette var aktive som fotografer i Horten fra 1894 til 1903, deretter flyttet de til Oslo og startet et forlag. Paret jobbet og levde sammen hele sitt voksne liv, og de var dypt engasjert i kampen for kvinners rettigheter. Marie var spesielt synlig lokalt, men også nasjonalt. Som det ble sagt om henne i løpet av hennes levetid: – Hun kom som en virvelvind og vekket den søvnige Horten!
På 1970-tallet kom noen negativer fra boet deres på auksjon, og ble kjøpt opp av Preus museum. Blant boksene som inneholdt glassnegativer av landskap og reproduksjoner av kunstverk, ble det funnet to esker merket Privat. Inni var glassnegativene som viste Marie, Bolette, søsken og venner som iscenesatte seg selv foran kameraet, og utfordret 1800-tallets idealer om kvinnelighet og tidens stereotype kjønnsroller. Sett i kontrast til datidens daglige jobbportretter, er deres private fotografier livlige og humoristiske og fortsatt i dag et ganske uventet syn.
Berg & Høegs private fotografier har etter hvert gitt gjenklang internasjonalt og har blitt tatt imot med åpne armer av et stort skeivt miljø. Utvalget som vises på PHotoESPAÑA inkluderer noen nyfunne bilder som aldri tidligere er vist utenfor Norge.
Presseoppslag om utstillingen
Fotografer og forretningspartnere
Marie og Bolette møttes i Finland hvor Marie, som allerede var fotograf, ledet to fotografiske atelierer og Bolette tok utdannelse som fotograf. På slutten av 1800-tallet var fotografering en av få yrker som ble sett på som respektable for kvinner. I 1894 grunnla de fotostudioet «Berg & Høeg» i Horten, hvor de tok ganske konvensjonelle portretter av både innbyggere og landskap, som de senere publiserte som postkort.
Aktivister og kjærester
Marie og Bolette var svært aktive i kampen for likestilling for kvinner og kvinners stemmerett. Politikk var en arena som var utilgjengelig for kvinner på den tiden, og de måtte møtes i hemmelighet om de var engasjert i politiske saker. Marie grunnla et hemmelig diskusjonsselskap for kvinner (Hortens diskusjonsforening) hvor de kunne øve seg på å diskutere politikk. På den tiden var det ikke uvanlig at kvinner levde sammen i uromantiske forhold, da det var praktisk og økonomisk for enslige kvinner å dele husholdninger. Men for Marie og Bolette var det mer enn det, som også familiemedlemmer til de to har bekreftet. De var kjærester og forretningspartnere for resten av livet siden de møttes i Finland som unge kvinner.
Hva er normalt?
De private bildene var opprinnelig ikke ment for offentligheten, siden de ville blitt ansett som ganske utfordrende på den tiden. I dag ser vi dem som lekne og uskyldige mer enn noe annet, noe som minner oss om at grenser endres med tiden. Den fortsatte interessen for fotografiene viser oss at det som anses som "normalt" eller innenfor normene i et samfunn, endres avhengig av kontekst. Samtidig bør vi ikke glemme at i enkelte deler av verden kan disse bildene fortsatt vekke kontrovers.
Humoren og lekenheten når oss på tvers av tid og rom, og folk har en tendens til å bli veldig glad i Marie med det korte håret og det frekke smilet til kameraet – et kamera som trolig ble operert av den mer introverte Bolette, som oppfordret Marie til å gjøre stuntene sine.
Preus Museum, det nasjonale fotomuseet, forvalter arven etter Marie Høeg og Bolette Berg, og har de originale glassnegativene i sin samling. Alle bildene som vises på utstillingen i Madrid er digitale reproduksjoner av de originale glassplatene. Noen av platene har sprekker og skader som er synlige i gjengivelsene.
Institusjonen er umåtelig stolt av de to driftige damene hvis bilder reiser verden rundt og forteller historien om kvinnelig kjærlighet, frigjøring og glede.
Les mer om utstillingen i Madrid