Hopp til hovedinnhold

Workshop i håndtering av skadet fotografisk materiale

Preus museums konserveringsavdeling inviterer til en to-dagers workshop i håndtering av skadet fotografisk materiale. Alle former for fotografi kan utsettes både for naturlig nedbrytning eller akutte skader. Gjennom foredrag og praktisk arbeid vil vi få kunnskap om hva man kan gjøre, eller ikke gjøre, med denne type problemstillinger.

  • 1/1
    Jens Gold/Preus museum

Holdbarheten og tilstanden til fotografisk materiale i nasjonale og internasjonale samlinger er stort sett veldig bra. Slik kan det også forbli i generasjoner fremover dersom vi prioriterer konservering av disse objektene. Alle former for fotografi, som alle fysiske ting, utsettes likevel både for naturlig nedbrytning, eller akutte skader av ulik årsak. Men i de fleste tilfeller kan skadet og nedbrutt analogt fotografisk materiale inneholde mye informasjon. Selv fragmentert informasjon, som et fotografi som er vannskadet eller et knust negativ, kan fortsatt bære viktig informasjon som kan være betydelig i historisk og kulturell sammenheng.

Tema og målgrupper

Preus museums arrangerer denne to-dagers workshopen som skal bidra til bedre forståelse av elementære bevaringsoppgaver. Blant annet enkel rensing av fotografisk materiale, og de første stegene for å redde fotografisk kulturarv ved for eksempel en vannskade. Målgruppen er personale uten konservatorfaglig bakgrunn, som arkivarer, museologer, fotografer, fotohistorikere, og temaene vi jobber med vil være skadetyper, skadeårsaker og mulige mottiltak som er mest relevant for fotografiske samlinger. Mulige farer for personell, samling eller utstyr, samt tilrettelegging av arbeidsplassen og grunnleggende helsevern skal også behandles.

Mål med workshopen

Målet med workshopen er at deltakerne skal oppnå egen erfaring gjennom foredrag og fysisk praksis. De får se selv og oppleve hvordan fotografisk materiale med forskjellige skadetyper ser ut. I tillegg får man kunnskap om hva man kan gjøre, eller ikke gjøre, når man som ansvarlig medarbeider eller samlingsansvarlig utsettes for denne type problemstillinger. Denne kunnskapen skal hjelpe deltakeren, i situasjoner hvor en skade oppstår eller oppdages, å ta vurderinger om hva man selv kan gjøre for å redde materialet – og når man bør tilkalle hjelp fra en fotokonservator. 

Kurset er tidkrevende og arbeidsintensivt, derfor er antall deltakere begrenset til 12. Det trengs ingen forkunnskap for å delta i kurset bortsett fra interesse for fotohistorie, fotografiske teknikker og materialer. Kurset har to hovedsegmenter med teoretisk formidling gjennom foredrag og praktisk arbeid med eksempler av skadet fotografisk materiale.

Workshopen vil fortrinnsvis finne sted i Preus museums konserveringsavdeling og museets øvrige lokaler. Med workshopen følger det en perm med nyttig informasjon relevant for kursinnholdet. Det planlegges forøvrig å avholde en slik type workshop en gang hvert år.

Foredragsholderne

Workshopen arrangeres i sammenheng med tiårsjubileet for lanseringen av veiledningen om håndtering av skadet fotografisk materiale fra Norsk Kulturråd og Preus museum i 2014. Foredragsholderne ved seminaret er Nadine Reding og Jens Gold.

Nadine Reding er fotokonservator med utdannelse fra Berner Fachhochschule – Restaurierung und Konservierung von Grafik, Schriftgut und Fotografie. Hun er leder og eier av Atelier Reding som tilbyr et vidt spektrum av arbeid omkring konservering og digitalisering av fotografi i Sveits. Hun arbeider også som fotokonservator ved Musée Cantonal pour la Photographie – Photo Elysée i Lausanne, Sveits. Hun har bred og lang erfaring med håndtering av skadet fotografisk materiale fra mange forskjellige typer samlinger. 

Jens Gold er fotokonservator og har arbeidet i Preus museum siden 2002. Han er ansvarlig for museets interne og eksterne arbeid med fotokonservering, inkludert formidling og forskning på konservering av fotografiske materialer gjennom workshop, seminar, foredrag og publikasjoner. Han er utdannet Fotokonservator MA ved University of Applied Science – Berlin og Universitet i Oslo (UiO). Han hadde et fellowship ved Mellon Advanced Residency Program in Photograph Conservation hos George Eastman House og Image Permanence Institute i Rochester, New York i 1999-2001. For tiden jobber han med et Ph.d. forskningsprosjekt ved UiO.

Foredragene holdes på engelsk.

Kurspris: 5000,- NOK

Prisen inkluderer lunsj begge dager samt en middag.

Påmelding:
Send en epost til post@preusmuseum.no 
Eposten må inneholde: Navn på deltaker, epost, telefonnummer og fakturaadresse. 

Sted: Preus museum
Dato: 3. – 4. oktober 2024

Praktiske spørsmål: 
post@preusmuseum.no 
+47 40 44 21 00

Foredragene vil holdes på engelsk.

OBS:
Overnatting er ikke inkludert i prisen. Trenger du overnatting finner du Hotell Sjømilitære Samfund rett ved Preus museum. Nærmere sentrum finner du blant annet Thon Partner Hotel Horten. 

Jens Gold, M.A. Fotokonservator

PhD Candidate
Research Project: «The Lippmann Interference Photography: Materiality and Treatment Challenges»
University of Oslo

+47 404 42 106
jens.gold@preusmuseum.no

Vi holder lignende workshoper årlig. Workshoper og kurs legges ut på denne siden, meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev for å holde deg oppdatert. Du kan også få informasjon ved å følge oss på Facebook og Instagram. Har du ønsker når det gjelder workshops? Kontakt oss gjerne! post@preusmuseum.no

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 2