Fotografiene som fyller boka, stort sett presentert uten bildetekst, stadfester troen på fotografiet som selvstendig historieforteller og et argument på egne vegne. Likevel finner vi små assosierende setninger på et fåtall av sidene. Dette oppslaget fra boken viser oss barn som løper i en bakgård. Over dem henger det klesvask til tørk i snorer. Det andre bildet viser en jente med sløyfe i håret som plukker opp sine støvler. Barnas ansikt er vendt bort fra oss.
Robinson var en av flere fotografer som på 1950-tallet brøt med det den etablerte forståelsen av presse- og dokumentarfotografiet som noe realistisk. Fotografi blir snarere en måte å observere verden på uten å ta stilling. Robinsons fotografier fra den første tiden i Norge har nettopp dette preget av å være observasjoner, og han har et distinkt og egenartet blikk.
Teksten er delvis basert på artikkel fra en ny utgivelse om Norsk fotohistorie fra andre verdenskrig og frem til vår tid. Boken kommer ut på Press forlag høsten 2024, og er et samarbeid mellom Preus museum, Norsk folkemuseum, Teknisk museum og Nasjonalbiblioteket.