Få fotografiske sjangre kan smykke seg med den samme populariteten som portrett. Etter at fotografiet ble offentlig tilgjengelig i 1839, ble menneskers ansikter raskt ett favorittmotiv og portrettfotograf ble etablert som yrke. Ansikter har også vært et yndet emne for kunstnere som arbeidet med fotografi og for den etter hvert økende hærskaren av amatørfotografer.
Portrett av vår tid
Portrettet er overalt, og det er en del av en større visuell kultur! Et utvalg portretter fra 2000-tallet viser hvordan en av de eldste fotografiske sjangrene fortsatt er levende og utforskende.
Portrett av vår tid – kort oppsummert
Portrettet er overalt, og det er en del av en større visuell kultur! Et utvalg portretter fra 2000-tallet viser hvordan en av de eldste fotografiske sjangrene fortsatt er levende og utforskende.
Få fotografiske sjangre kan smykke seg med den samme populariteten som portrett. Etter at fotografiet ble offentlig tilgjengelig i 1839, ble menneskers ansikter raskt ett favorittmotiv og portrettfotograf ble etablert som yrke. Ansikter har også vært et yndet emne for kunstnere som arbeidet med fotografi og for den etter hvert økende hærskaren av amatørfotografer.
Gjennom historien har sjangeren fremstilt kjente personer og våre nære medmennesker. Fotografiene har speilet samfunnets idealer og skildret hvordan mennesker vil bli husket og sett. Bildene har bidratt til heltedyrking og idealisering samt frembrakt sterke følelser som kjærlighet og hat. Ansiktene har dekorert våre vegger og tapetsert tenåringsrom. De har blitt båret om halsen som en «lykkeamulett», men også blitt revet i stykker og brent som et symbol for relasjoners endelikt. Portretter har åpnet grenser, men samtidig medvirket til sosial kontroll over grupper og enkeltindivid. Gjengivelsen av «andre» har gjennom fotohistorien, og like inn i vår egen tid, blitt utnyttet til å skape et skille mellom «oss» og «dem».
I utstillingen «Portrett av vår tid» har Preus museum valgt ut portretter fra 00-tallet som viser hvordan en av de eldste fotografiske sjangrene fortatt er levende, utforskende og aktuell. Utstillingen inkluderer også et lite knippe fotografier fra samlingen som danner et historisk bakteppe for portrett som kunst og kulturhistorisk ytring. I et tilstøtende rom viser vi også en egen utstilling med et utvalg av Morten Krogvolds portretter
Utstillere
(klikk på lenken for en presentasjon)
Verena Winkelmann - Fathers
Ronny Rønning - Soria Moria
Andrea Gjestvang - En dag i historien
Hedvig Biong og Pablo Castilla - Skygger i glassplater
Fra samlingen har vi hentet fram
Agnete Brun
Sigurd Fandango
Stian Andersen
Oddleiv Apneseth
Tonje Bøe Birkeland
Hedevig Anker og Marte Aas