- 1/1
Nikita Teryoshin
Nikita Teryoshin besøkte 16 våpenmesser på fire kontinenter, og infiltrerte kulissene til det som framstår som alt annet enn en militær slagmark, og mer som en overdimensjonert lekeplass for voksne, med drinker, fingermat, vennlige håndtrykk og skinnende våpen.
Teryoshin skjuler bevisst ansiktene til forretningsfolkene som er til stede på messene, og de sterke fargene som preger bildene står i grell kontrast til varene som er til salgs. De anonymiserte våpenhandlerne blir en metafor for en bransje som opererer i skyggene, utenfor medienes søkelys.
Utstillingen på Sukkerbiten viser utdrag fra hele messebuffeten og inkluderer bilder, tekster og slagord som ‘70 år med forsvar for fred’ eller ‘Vi skaper en bedre morgendag.’ Teryoshin har vanskelig for å tro at noen i våpenindustrien virkelig mener dette, men trekker frem et bemerkelsesverdig sitat fra maskingeværets oppfinner, Richard Gatling, i den kritikerroste fotoboka som ble utgitt på GOST Books i fjor:
«Hvis jeg kunne finne opp en maskin, et gevær, som ved sin ildkraft kunne la én mann utføre like mange kampoppdrag som 100, ville det i stor grad gjøre hærer overflødige, og dermed også redusere risikoen for krig og sykdom.’ Ironisk nok førte hans oppfinnelse ikke til færre soldater på slagmarken, snarere tvert imot. Gatling-geværet la grunnlaget for en ny våpenklasse: det automatiske våpenet.»
Med en gigantisk messehall som nærmeste naboo til Teryoshins fotoskole i Dortmund, begynte han først å fotografere messer av alle slag—landbruksmesser, kjæledyrsmesser, og begravelsesmesser. I 2016 endte han opp på jaktmessa Hunt and Dog, og ble overraska over hvordan våpen, i dette tilfellet jaktgevær, tiltrakk seg både unge og gamle besøkende. Han ble nysgjerrig på hva som foregikk på profesjonelle våpenmesser, og i løpet av åtte år besøkte han messer i Polen, Hviterussland, Sør-Korea, Frankrike, Tyskland, Sør-Afrika, Kina, De forente arabiske emirater, Peru, Russland, Vietnam, USA og India.
Parallelt med Teryoshins utstilling i utendørsatriet, vises samtlige vinnerkategorier av Årets Bilde 2024 innendørs i prosjektrommet. Kåringen av Årets bilde er Pressefotografenes Klubbs årlige premiering av det ypperste innen norsk foto- og videojournalistikk. På åpningen blir det kunstnersamtaler med både Nikita Teryoshin og vinnerne av Årets Bilde 2024. Utstillingen står ut mai 2025.
Tusen takk til Fritt Ord og Hav Eiendom for støtten til Fotografihusets utstillingsprogram 2025.