Hopp til hovedinnhold

Skeivt kulturår på Preus museum

Utstillingsperioden er over

Kommandørkaptein Klincks vei 7,
3183 Horten

Onsdag - fredag 11-15
Lørdag - søndag 11-16


Marie & Bolette + Paulina

Fotograf og kunstner Paulina Tamara utfordrer rammene når hun reaktualiserer de historiske fotografiene til Marie Høeg og Bolette Berg.

Marie & Bolette + Paulina - kort oppsummert

Da Paulina Tamara fikk oppdraget om å gå inn i bildene til Marie og Bolette og gjøre en nytolkning av dem, måtte hun bokstavelig talt tenke utenfor rammen. Den fotografiske rammen kan føles streng, både konkret og i overført betydning. Hun ville både utfordre og bryte rammen, både fysisk, men også gjøre det til noe større, ved bruke den skeive rammen til sin fordel.

Stemmerettsaktivistene og fotografene Marie Høeg (1866—1949) og Bolette Berg (1872—1944) drev fotostudioet Berg & Høeg i Horten fra 1895 til 1903. På 1980-tallet ble det funnet en rekke glassnegativer etter de to, som ble gitt til Preus museum. Blant disse fantes to esker merket «privat», som har fått størst oppmerksomhet. Bildene i eskene viser de to som leker med kjønnsroller og utfordrer portrettkonvensjoner i studio. Fotografiene har fått gjenklang internasjonalt, og særlig i skeive miljøer som ikke har så mange historiske forbilder å se opp til. Bildene er utgangspunkt for utstillingen Over regnbuen, Preus museums bidrag til Skeivt kulturår, med Hilde Herming som kurator. Marie & Bolette + Paulina er en selvstendig del av utstillingen, og også festivalutstillingen til Fotografiets dag 27. august.

Da Paulina Tamara fikk oppdraget om å gå inn i bildene til Marie og Bolette og gjøre en nytolkning av dem, måtte hun bokstavelig talt tenke utenfor rammen. Den fotografiske rammen kan føles streng, både konkret og i overført betydning. Hun ville både utfordre og bryte rammen, både fysisk, men også gjøre det til noe større, ved bruke den skeive rammen til sin fordel.

Som hos Marie og Bolette, blir bildene til Paulina tatt i en privat setting, i et studio. Hun får også lov til å utfordre uten å bli sett på, det skjer i trygghet, i studioet som «safe space». Hun kan til en viss grad kontrollere utfallet i etterkant, ved å velge hva som skal vises eller ikke. Hun bruker også bilder som ikke er flatterende personlig, med bakgrunn i at bildene viser til noe som er større og viktigere enn hennes eget ego.

- Paulina Tamara

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 2