Hopp til hovedinnhold

Manipulert virkelighet

Et fotografi kan dokumentere virkeligheten, og vi som betraktere stoler til en viss grad på dette. Men samtidig vet vi at bilder ikke kan vise hele sannheten, men kun det fotografen vil fortelle oss.

  • To menn trener kampsport på en steinstrand, bildet er delvis dobbelteksponert slik at vi blir usikker på om det er ett eller to mennesker.
    1/1
    © Hilde Honerud – fra serien Reality Slipped Into a Symbol, 2022

I dette bildet smelter to kropper sammen med omgivelsene, og blir til en slags vrangforestilling av virkeligheten.

I prosjektet Reality Slipped Into a Symbol har fotografen Hilde Honerud fulgt flyktninger og migranter på Lesvos, i nærheten av flyktningleiren Moria. Menneskene vi møter i hennes bilder driver med idrett gjennom organisasjonen Yoga and Sports with Refugees (YSR). Organisasjonen bruker idrett for å hjelpe folk å finne verdighet og mening, og for å gi dem den mentale og fysiske styrken som kreves for å overvinne monotoni, frustrasjon og stagnasjon i en krevende situasjon.

Om manipulasjonen sier Honerud; I en verden full av manipulerte fotografier, er det overraskende at vi fortsatt ofte reagerer på fotografier som sann gjengivelse, selv om vi vet at de lett kan manipuleres, og at fortellinger endrer seg avhengig av hvor man retter kameraet. Jeg tror dette har sammenheng med at vi leser fotografier nesten intuitivt, og dermed ikke umiddelbart skiller på hva vi ser, og hva vi føler når vi ser bildet. Det innebærer at tilliten til bildet ikke egentlig handler om bildet i seg selv, men om tillit til fotografen.

Du kan se flere av Honeruds bilder i utstillingen Norwegian Journal of Photography som åpner på Preus museum den 9 mars. Med utgangspunkt i det norske dokumentarfotografiet, får du i utstillingen oppleve store og små fortellinger fra vår samtid sett gjennom 16 fotografers blikk.

Museum24:Portal - 2024.09.26
Grunnstilsett-versjon: 2