De to fotografene Marie Høeg og Bolette Berg hadde studio i Horten fra 1895–1903, og fotografiene deres har de siste årene fått gjenklang over hele verden!
Berg og Høeg startet et fotostudio i byen for å fotografere portretter av folk som bodde her. Det spesielle var at de også tok portretter av hverandre, der de lekte med kjønnsroller og hvordan en kunne se ut foran kamera. I tillegg var Marie og Bolette aktive i kvinnesaksbevegelsen, og de levde sammen som kjærester hele livet.
Etter årene i Horten flyttet de til Kristiania (dagens Oslo) og startet et kunstforlag der. De siste årene av livet bodde de på en gård på Hadeland. Der ble det på 1970-tallet funnet flere esker med negativer fra produksjonen deres, blant annet to esker merket «privat». Eskene kom til Preus museum, og glassnegativene viser de to som spiller ulike roller og leker foran kamera. Selv om bildene er gamle, er det som om de kunne vært fotografert i dag!
Marie Høeg ble født i 1866 og var mellom 29 og 37 år da bildene ble tatt. Hun døde i 1949. Bolette Berg ble født i 1872 og var mellom 23 og 31 år da bildene ble tatt. Hun døde i 1944.
Mer om fotografene
Marie Høeg (1866-1949) og Bolette Berg tok portretter og prospekter (landskapsbilder) av Horten og omegn og levde av salget. Horten var marinebase med hovedverft for Den norske marine og hadde stor gjennomtrekk av mennesker som hadde behov for bilder til fest og erindring. Kanskje er det slik at de to fotografene nettopp gjennom portrettfotograferingen forstod hvor viktig det er å iscenesette seg selv og i hvor stor grad det bidrar til hvordan vi blir oppfattet?
I museets samling var det i utgangspunktet 440 glassnegativer etter Berg & Høeg (ytterligere 330 kom til i 2022). Blant eskene fant enpå 1970-tallet noen det sto «privat» på. Det er ikke uvanlig at fotografer også har private fotografier i sitt arkiv. Men dette er ikke vanlige minnebilder. Disse bildene forteller oss at de to fotografene testet ut ulike kjønnsroller, ofte med Marie foran kamera.
Vi vet at Høeg var den utadvendte og den som startet foreninger som Den selskabelige Diskusjonsforening, Horten Ledd av Landskvinnestemmerettforeningen, Horten Kvinneråd tilknyttet Norske Kvinners Nasjonalråd og Horten Tuberkuloseforening. Bolette Berg var mindre synlig i offentligheten. Det må imidlertid ha vært henne som sto bak kamera i mange av disse fotografiene, som også har fått internasjonal oppmerksomhet.
Vi finner flere slike grensesprengende fotografiske prosjekter i Europa og Amerika rundt 1900. De korresponderer med kvinners kamp for fulle borgerrettigheter og for retten til å definere sin egen identitet. Derfor er disse fotografiene en del av en internasjonal historie som har betydning og gjenkjennelse for alle kvinner – også i dag.