Vi sier ikke lenger pappa

Hvordan vil det være å leve et helt liv med feil kjønn? I Prosjektet «We Dont`t Say Dad Anymore» følger fotograf Jo Straube en familie som går fra å være mor, far og to barn til å bli en familie med to barn og to mødre.

• Bildet viser mange mennesker som sitter på en karusell. To kvinner kysser hverandre, de har ett barn på hver side av seg.
    © Jo Straube, fra prosjektet, We Dont`t Say Dad Anymore, 2023.

Som 13-åring vokste det fram et ubehag over å være gutt, og en lengsel etter å bli jente. Lenge tenkte at hun skulle prøve å leve med dette og i flere år fungerte det på et vis. Men etter hvert ble det umulig å late som ingenting. I studietiden fikk hun kjæreste som hun delte hemmeligheten med. Kjæresten sa at hun elsket henne uavhengig av kjønn. De to fortsatte sammen, giftet seg og fikk to døtre. Etter å ha prøvd å holde ut i flere tiår, fikk hun endelig kjønnskorrigerende behandling ved Rikshospitalet, et forløp som skulle vare i seks år.

Straubes bilder viser en familie i hverdagslivet, en familie som fremdeles er den samme og som fortsetter som før, selv om noe er annerledes. Flere bilder fra serien kan du se i utstillingen Norwegian Journal of Photography på Preus museum. Teksten er basert på fotografens egen tekst om prosjektet.

Museum24:Portal - 2024.06.11