Helt siden 1980-tallet har han fulgt et formular der landskapene er stramt komponert, gjerne ved hjelp av fokus på sentrum eller horisonten, langt fra et tradisjonelt klassisk komposisjonsmønster. Siden Urskogen på Tjøme (1990) har han arbeidet med serier som undersøker landskapet.
Landscape revisited (2000–04) var den første serien som ble montert som en «collage». Installasjonen Borreskogen er også hengt på denne måten.
Slik forsterkes blikket til en vandrer som igjen og igjen oppdager noe nytt: i årstidene, vekslende lysforhold som omskaper intime eller åpne rom, bladverk og trestammer.
Stinessens bakgrunn fra en tradisjonell kunstutdanning (SHKS 1970–73) har gitt ham en forståelse for hvordan det sette kan omsettes til et fotografi som både kombinerer observasjonen, en følelsesmessig reaksjon og rytmisk struktur som kan minne om improvisasjonsmusikk. Han var den første fotografen som fikk garantiinntekt for billedkunstnere i 1977.