Hopp til hovedinnhold

Mitt favorittord

Et eget opplegg for flerspråklige elever som lærer norsk. Vi fokuserer på ord og elevenes egen opplevelse av bildene.

  • Fire personer ser på et stort svart-hvitt bilde av en vakkert antrukket kvinne som står i krigsruiner i 1940-tallets London. Fotografiet er tatt av fotografen Lee Miller.
    1/1
    Elever og lærer ved Voksenopplæringen i Horten jobber med bilder og språk i utstillingen. Foto: Ralf Haga

– Det har vært veldig spennende å høre tankene alle sammen har om bildene, og ikke minst er det flott å gjøre dette utenfor klasserommet. Jeg tror nok dette inspirerer flere til å komme igjen.

Lærer ved Horten Voksenopplæring

Undervisningsforløpet er tilpasset elever på voksenopplæring som er på slutten av grunnskoleutdanning eller er på videregående utdanning. 

Undervisningen tar utgangspunkt i ord og bilder. Forløpet innledes med en kopp kaffe/te og en presentasjon av dagens program. Deretter skal elevene løse oppgaver som handler om deres personlige opplevelser av utvalgte bilder på museet – og som handler om norske ord, selvfølgelig. 

Bygd på opplegg fra Statens museum for kunst i København


Varighet: 2,5 timer

Antall: Maks 15 personer

Kontakt oss for spørsmål!

Opplegget må bestilles i god tid.

Kontakt på e-post eller telefon

ingri.osterholt@preusmuseum.no
+47 957 67 171

Mål for opplegget

  • Å la språkelever tilegne seg nye norske ord på en morsom og annerledes måte, og i et annet læringsrom.
  • Å la elevene møte og snakke norsk med andre enn norsklæreren og dermed bidra til å gjøre språket virkelig.
  • Å gi elevene en kulturell opplevelse. Preus museum presenterer fotohistorien med bilder fra ulike epoker og sjangere, og elevene møter dermed tanker, ideer og uttrykk fra mange forskjellige historiske perioder. Sammen med hverandre, lærerne og museumsformidleren undersøker de museet og diskuterer deres opplevelser av bildene.
  • Å gi elevene en sosial opplevelse. Den felles opplevelsen på museet kan styrke de sosiale relasjonene i gruppen.
  • Å gjøre elevene fortrolige med fotografiets ulike uttrykk og øke tilliten deres til egne opplevelser, fortolkninger og holdninger.
  • Å gjøre elvene fortrolige med museet og gjøre dem oppmerksomme på muligheten for å bruke museet og besøke det med venner og familie.
  • En kvinne i en utstilling peker på et bilde. Tre kvinner står bake henne og følger med. Omvisning i utstilling på Preus museum.
    1/3
    Omvisning med voksenopplæringen, med formidler Maja Holst Svendsen (foto: Ralf Haga)
  • Flere kvinner står i en utstilling og følger med på noe utenfor rammen. Fotografi.
    2/3
    Elever og lærer ved Horten Voksenopplæring (foto: Ralf Haga)
  • En kvinne snakker foran to innrammede bilder på veggen, vi ser to andre kvinner bakfra som er tilhørere. Fotografi fra Preus museums utstillinger.
    3/3
    Formidlingsansvarlig Ingri Østerholt viser utstillingen for en gruppe fra Voksenopplæringen (foto: Ralf Haga)
Museum24:Portal - 2024.11.2 5
Grunnstilsett-versjon: 2