Knut Bry til Preus museum

Fotograf Knut Bry og Preus museum har inngått en intensjonsavtale om ivaretakelse av Brys livsverk.

© Knut Bry, Victoria Kennedy, New York, 1984

Brys karriere spenner over seks tiår. Samarbeidet skal sikre at om lag 1 million bilder, hvorav 2/3 er digitale filer fra Brys karriere, blir ivaretatt for fremtiden og kan tilgjengeliggjøres for publikum.

© Knut Bry, Grace Jones, New York, 1986

Arkivet har høy nasjonal og internasjonal verdi og representerer hele karrieren til en av Norges mest prominente fotografer i moderne tid. Tematisk spenner bildematerialet over temaene mote, reise, klima, reklame, portrett, kunst, og dokumentasjon av flyktningeleire og flyktningers liv på Lesvos i Hellas.

«Preus museum er stolte og glade for å kunne samarbeide med Bry om å sikre hans samlede arkiv for fremtiden. Dette er svært viktig for norsk kulturarv, og tegner til å bli et godt samarbeide som også kan resultere i en større utstilling», sier direktør for museet, Cecilie Øien. «Det er viktig å formidle de første tiårene av karrieren hans, og vise den enorme bredden i hans arbeid». Tinagent, som har representert Bry siden 1995, stiller seg entusiastisk bak samarbeidet. De vil fremdeles ivareta alle kommersielle forespørsler for Knut Bry, som på sin side både ydmyk og beæret over initiativet fra Preus museum: «Det blir spennende å kunne jobbe med Preus museum med å sikre arkivet, og finne nye måter å formidle bildene mine på».

© Knut Bry, Namibia, Condé Nast Traveler, 1995

Knut Brys bilder fra flyktningeleirene Moria og Pikpa på Lesvos

• Bilde av en person som sitter i en haug av redningsvester. Han kaster noen av dem rundt.
    © Knut Bry, Lifejacket Graveyard, oktober 2016. Darek samler vester til å lage vesker av.På denne tiden Iå det så mye som 700 000 vester her.Myndighetene gravde de ned et par år senere - som om ingenting hadde hendt.
  • Bildet viser gjerdet rundt Moria. Dobbelt metallgjerde med piggtråd på toppen.
    © Knut Bry, 2016. Dette er det doble gjerdet rundt den originale Morialeiren. Bildet er tatt oktober 2016, da var det bare var ca. 4000 flyktninger her. I løpet av 2016 druknet 2800 mennesker i Middelhavet.
  • Bilde fra flyktningeleiren Pikpa.
    © Knut Bry, En vakker høstdag i Pikpa. Alle våre ca. 100 beboere bodde i små trehytter. 6 enslige eller en familie. Hyttene hadde kokemuligheter og aircondition. Dette er en sterk kontrast til Moria hvor beboerne måtte stå 6-7 timer i kø hver dag for å få utdelt uspiselig mat.
  • Bilde av en gruppe personer i Moria flyktningeleir. Bildet er tatt på kvelden.
    © Knut Bry, Moria, februar 2020. På denne tiden bodde det over 22.000 mennesker i og rundt leiren. Mine venner fra Afghanistan og Iran delte et lite telt i The Jungle. Mobiltelefonen er noe av det viktigste man har som flyktning. Der har man kart, kontakter, smuglerruter og tilgang til familien – alt!
  • En stille kveld på stranden ved Pikpa med utsikt mot Tyrkia. En far står med sønnen på skuldrene og en annen person står i forgrunnen.
    © Knut Bry, En stille kveld på stranden ved Pikpa med utsikt mot Tyrkia. Pikpa var en åpen leir hvor beboerne kunne komme og gå som de ville. Mange likte å sitte ved havet om kvelden. Noen prøvde å fiske.
  • En liten pike fra flyktningeleir, hun ser inn i kameraet med et blikk som sier: If looks could kill.
    © Knut Bry, If Looks could Kill. Dette bildet burde stå på enhver politikers skrivebord! Faren viste meg bilder av familiens utbombede hus i Syria. De var heldige som hadde overlevd!
  • Bilde av en liten gutt med et trist uttrykk i ansiktet.
    © Knut Bry, Pikpa, november 2018. Tenksomme Omid fra Afghanistan. Ingen vet hva han hadde opplevd. Pikpa tok i alle fall vare på ham og familien i et halvt år.Jeg håper de har fatt et nytt liv!

For spørsmål, kontakt

Cecilie Øien, direktør Preus museum cecilie.oien@preusmuseum.no tel: 472 33 640