Javad Parsa til Preus museum

Presentasjon og samtale med fotojournalist Javad Parsa.

NB! Arrangementet har funnet sted
Preus museum
01.juni 2024
13.00 – 15.15
  • En mann og en kvinne ligger i en seng og deler en sigarett.
    Farshad og Pega er buddhister. Etter en måned i Norge er de bosatt i Gran. Farshad og Pega håper de en dag kan leve med familien sin i Iran. De håper også at de klarer å lære det norske språket og få jobb her. Fra serien «Iranians in Exile» av Javad Parsa

Javad M. Parsa kommer til Preus museum lørdag 1. juni. Han vil fortelle om noen av sine bilder fra serien «Iranians in Exile». Hvert fotografi forteller en personlig historie om livet i eksil og møtet med et nytt hjemland. Javad måtte selv flykte fra Iran på grunn av jobben han gjorde som fotojournalist, og han har nå fotografert iranere i eksil i over 14 år. Prosjektet er en del av gruppeutstillingen «Norwegian Journal of Photography» som henger på Preus museum.

Etter presentasjonen vil det være en samtale mellom Javad Parsa og to unge iranere fra Horten. De vil snakke om deres hverdag, drømmer for fremtiden og Javads fotojournalistiske metode.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Etter presentasjon og samtale blir det også servert gratis lunsj.

Arrangementet er støttet av Fritt Ord.

Javad M. Parsa har jobbet for Fars News Agency i Iran, og har hatt forsidebildet på Times Magazine. I Norge har han blant annet jobbet for VG, Dagens Næringsliv og NTB. Parsa vant årets bilde 2022 for et av fotografiene i serien om eksiliranere. Les mer om Javad Parsa på hans nettsider.

Museum24:Portal - 2024.06.11