Identifisering og bevaring av negativmateriale

Todagerskurset med fotokonservator Jens Gold har hovedtema identifisering og bevaring av fotografiske negativer.

• Negativt bilde av et stort tre
    Papirnegativ fra Narath-samlingen. Preus museums samling.

Det legges spesielt vekt på hvilke utfordringer det er med negativmateriale, og hvilken maksimal levetid vi kan forvente av en negativteknikk eller et helt negativarkiv med sine spesielle egenskaper og oppbevaringskrav.

Denne workshopen fokuserer på identifisering og bevaring av fotografisk negativmateriale som finnes i de fleste samlinger og arkiver. I tillegg blir sjeldne teknikker fra museets samling presentert.

Hver workshop kombinerer forelesninger, praktiske demonstrasjoner og praktisk arbeid, og har plass til maksimum 8 deltagere.

Workshopen skal gi kunnskap om

• teknikker/materialer
  • skadeårsaker
  • forebygging av skader – bl.a. riktig oppbevaring, håndtering, transportering, utstilling, nedfrysing av acetat- og nitratnegativer
  • enkelte grunnleggende praktiske bevaringsmetoder.
  • Mennesker rundt et arbeidsbord
    Jens Gold demonstrerer negativmateriale for workshopdeltakere (foto: Ingri Østerholt/Preus museum)
  • 2/3
  • 3/3

Foredrag og demonstrasjoner holdes av Preus museums fotokonservator og PhD kandidat Jens Gold. Workshopen holdes i Preus museums konserveringsavdeling, i tillegg besøkes både utstillinger og bibliotek i løpet av kurset.

Med hver workshop følger det en perm med nyttig informasjon relevant for kursinnholdet.

Har du spørsmål?

Kontakt fotokonservator Jens Gold:

jens.gold@preusmuseum.no

Museum24:Portal - 2024.04.15