Høstferie på Preus museum

Velkommen til høstferie på Preus museum! Vi har aktiviteter og utstillinger for hele familien.

• En papirpose med tegning av et kamera og teksten "FotopoSe"
    Gratis aktivitetspose for barn. Hanna Johre/Preus museum

Siste sjanse til å se utstillingen «Norwegian Journal of Photography»

Utstillingen viser dokumentarfotografi fra 16 fotografer som er tilknyttet Norge.

• Manipulert bilde av en person med hvit bukse og bar overkropp som bryter med seg selv.
    Fra serien «Reality Slipped into a symbol» Hilde Honerud

Flere av de utstilte fotografene nærmer seg personlige temaer som tilhørighet, identitet, kjønn og religion. Andre har visualisert hvordan kultur, poltikk, migrasjon og demografi former menneskers liv. Men varierte stiler og uttrykk presenterer fotografene dokumentarfotografi på ulike måter.

Utstillingen står til og med søndag 13. oktober.

Norwegian Journal of Photgraphy er støttet av Fritt Ord.

Brian Cliff Olguin forteller om sitt prosjekt «BROR»

Brian er en av 16 fotografer i utstillingen «Norwegian Journal of Photography».

FotopoSe! Aktivitetspose for barn

FotopoSen tar deg med gjennom utstillingen med bingo, spørsmål og andre aktiviteter. I tillegg kan du lære om og lage en egen taumatrop, som skaper en optisk illusjon. Lurer du på hva det er så finner du forklaringen i posen, og du kan lage den i museets aktivitetsrom innerst i lokalet. FotopoSen tilbys gratis til alle som er barn som er innom museet.

• Bingoark, quiz-ark, bilder og brosjyre.
    Marthe Marie Strand/Preus museum

FotopoSen er laget med støtte fra SpareBank 1 Stiftelsen BV.
llustrasjon og design av posen er gjort av Kristine Sundsdal.

Onsdag til fredag kl 11–15
​Lørdag til søndag kl 11–16

Leif Preus og fotografiets historie

Du kan også ta turen innom våre faste utstillinger. «Samleren Leif Preus» gir svar på hvorfor fotomuseet ligger i Horten og hvordan samlingen til Leif Preus ble starten på det hele. «En fotohistorie» tar deg med på en reise gjennom fotografiets historie, fra de første eksperimentene med fotografi til dagens mobilbilder.

• Butikkvindu med kameraer til salgs og et fotografi av en smilende kvinne. Svart-hvitt fotografi.
    Leif Preus, Juleutstilling i fotobutikken i Storgt. 44, 1967. Preus museums samling.
Museum24:Portal - 2024.10.08