- 1/1
Stillbilde fra Fiorucci Made Me Hardcore,1999 @ Mark Leckey / Cabinet Gallery, London
Mens verden telte ned til år 2000, satt den britiske kunstneren Mark Leckey i en liten leilighet i London og satte sammen timevis med opptak fra VHS-kassetter til den 15 minutter lange filmen som skulle komme til å definere karrieren hans. 25 år senere hylles Fiorucci Made Me Hardcore som et verk som overskrider skillet mellom høy- og lavkultur, og som regnes som en forløper til dagens remix- og memekultur. Fiorucci Made Me Hardcore er en kronologisk oversikt over 30 år med britisk klubbkultur – fra Northern Soul-nattklubbene på 70-tallet, via 80-tallets casuals-kultur som Mark selv var en del av som tenåring i Liverpool, til 90-tallets utendørs rave-fester.
Leckeys egenkomponerte lydspor av forvrengte klubblyder, musikksamples, jubelrop, og oppjaga MC-er, klippet sammen med arkivopptak fra TV, amatørvideoer og klubbpromoer, danner en drømmende, transelignende refleksjon over utelivskultur og ungdomsidentitet. Leckey selv har kalt filmen «en spøkelsesfilm», delvis fordi noen av de anonyme menneskene vi ser på skjermen sannsynligvis ikke lenger er i live, men også fordi den fremstår som en hjemsøkende fortelling som balanserer mellom lengsel og vemod – en lett overførbar tanke til Yemchuks ode til Odessa.
Som et nikk til den karibiske sound system-kulturen, til britisk rave-historie, og til Leckeys mange varianter av lydinstallasjoner som har fulgt Fiorucci Made Me Hardcore gjennom et kvart århundre, har Oslo-baserte Tim Bird for anledningen bygget en egen høytalerstabel med tittelen Windrush Baby.
Video 15 min
Visninger fredager fra kl. 16 – 20
lørdager og søndager fra kl. 12 – 16
Tusen takk til Fritt Ord, Oslo kommune, Preus museum og Hav Eiendom for støtten til Fotografihusets utstillingsprogram 2025.
I hovedatriet:
Yelena Yemchuk - Odesa