Skal hilse fra naturen

Velkommen til spesialvisning av denne praktfulle og viktige naturdokumentaren.

NFkino Horten PREUSmuseum.no
24. okt. 2024
Kjøp billetter her
  • 1/1
    Asgeir Helgestad

Filmen lovprises av anmelderne og er allerede internasjonalt premiert. Preus museum viser denne filmen i sammarbeid med Horten kino torsdag 24. oktober, klokken 17.30.

Møt fotografen

Etter filmen får vi storfint besøk! Du får møte naturfotograf og regissør Asgeir Helgestad i samtale med naturfilosof og professor Arne Johan Vetlesen om naturen, kjærlighet og sorg.

• Mann ligger i snøen med et kamera med teleline.
    Asgeir Helgestad

En hyllest til naturens styrke og sårbarhet

«Skal hilse fra naturen er en poetisk og personlig dokumentar som gir et unikt innblikk på det norske dyrelivet og den utrolige naturen vi har rundt oss. Gjennom spektakulære bilder og dype refleksjoner utforsker Norges beste naturfilmfotograf Asgeir Helgestad den norske naturens skjønnhet og sårbarhet. Fra bienes summende liv i blomsterenga, til villreinen på høyfjellet og lundefuglene ved landets kyst, viser han skjønnheten i en truet natur og leter etter årsakene til naturens tilbakegang. Dette er en personlig hyllest til naturen og en historie om dens styrke og sårbarhet, om forholdet mellom de små og de store og om vår egen relasjon til alle vi deler planeten med.»

«Asgeir Helgestad gir oss en naturdokumentar-blockbuster av imponerende format. Denne bør ses på kino.»
- Aftenposten

«En kjærlighetserklæring til naturen.»
- NRK

«En film som innimellom slår pusten ut av meg.»
- Bergens Tidene

«Filmen er full av vakre og rørende bilder.»
- Adresseavisa

• 1/1

Preus museum og naturen

Norsk fotohistorie har en lang tradisjon for landskap- og naturstudier. Dette preger museets samling og har vært en vesentlig del av museets formidlingsvirksomhet. Dagens ordskifte, som særlig fremhever hvordan vår vestlige sivilisasjon har oversett naturens tålegrense, gir behov for et fornyet blikk på hvordan museet behandler dette temaet. Preus museum har derfor gjennom flere utstillinger og formidlingsaktiviteter ønsket å rette oppmerksomhet mot den pågående naturkrisen.

Museum24:Portal - 2024.10.08