Eyes as Big as Plates

Eyes as Big as Plates er et langvarig samarbeidsprosjekt mellom den finsk-norske duoen Riitta Ikonen og Karoline Hjorth som undersøker det moderne menneskets tilhørighet til naturen.

Den omfattende fotoserien, som også har blitt til to bøker, er et resultat av møter med mennesker og natur, eller med kunstnernes ord: «folk, flora, fauna og funga», i seksten land over fem kontinenter.

Møtene tar utgangspunkt i samtaler rundt stedstilhørighet, identitet og personlige skildringer av den enkeltes forhold til sine omgivelser. Dette danner grunnlaget for skulpturelle kostymer, tekster og feltnotater, som kulminerer i et portrett hvor hver enkelt fotograferes som en ensom skikkelse i landskapet, kledd i elementer fra omgivelsene.

Karin, for eksempel, befinner seg i et nesten eventyrlig skogsinteriør omkranset av trær. Hun er plassert midt i bildet, i sidepositur, ikledd mose som om det var en slags kappe. Hun ser direkte inn i kamera. I en liten tekst forteller hun om sitt liv, og hun beskriver hvor knyttet hun er til naturen og at hun aldri har følt seg ensom der.

Duoens prosjekt har gjennom et drøyt tiår gått gjennom flere faser. Fra utgangspunktet i folkloristiske forklaringer på naturfenomener, med den eldre generasjonen som en av grunnpilarene i det kunstneriske samarbeidet, har de i de senere årene fokusert mer på ideer knyttet til økologi og klimatilpasning. Målet deres er å stimulere til en kollektiv og mer synkronisert måte å håndtere klimakrisen på.

Denne teksten er hentet fra et essay til utstillingskatalogen av Christine Hansen, co-kurator for utstillingen.

• En kvinne står midt i en skog. Hun er delvis kledd i en drakt av mose. Hun ser rett på oss. Fotografi.
    © Karoline Hjorth & Riitta Ikonen, fra serien Eyes as Big as Plates, 2022. Preus museums samling.
  • 1/1
    A day on location with artists Karoline Hjorth and Riitta Ikonen, with philosopher Arne Johan Vetlesen, their collaborator of the day in Vestskauen, Sande on 14 February 2023. Preus Museum comissioned a work from the artists for the exhibition FROM NATURE at Preus Museum. Conversation on location with the artists and Tinna Ludviksdottir/Preus Museum. Filming and editing by Tinna Ludviksdottir/Preus Museum 2023
  • 1/1
    Elever ved Horten Voksenopplæring har vært på utstillingen og tolket utvalgte bilder ut fra egne erfaringer og historier. Det er et eksempel på flerstemmigheten museet ønsker å fremme i et polarisert verdensbilde. I denne filmen møter du Susie som snakker om Karin av kunstnerduoen Eyes as Big as Plates som består av Karoline Hjort og Riitta Ikonen.
  • 1/1
    I denne filmen møter du Yousef som snakker om bildet "Scotty" av kunstnerduoen "Eyes as Big as Plates" som består av Karoline Hjorth og Riitta Ikonen.
  • 1/1
    I denne filmen møter du Ramzia som snakker om bildet "Karin" av kunstnerduoen Eyes as Big as Plates som består av Karoline Hjorth og Riitta Ikonen.
Museum24:Portal - 2024.06.11