INUUTEQ STORCH / HENRIK SAXGREN
MARIUS ERIKSEN / PETER WESSEL ZAPFFE
JULIE LAURITZEN / STØRKER T. STØRKERSEN
I motsetning til mesteparten av Grønlands historie, og de øvrige kunstnerne i utstillingen, forteller Grønlands mest anerkjente samtidskunstner, Inuuteq Storch, historier om eget land. I utendørsatriet vises fotoserien Keepers of the Ocean, med hverdagsbilder fra hjembyen Sisimiut, som gir et personlig innblikk i livet blant venner og bekjente. I prosjektrommet vises videoinstallasjonen Anachronism, som gjennom funnet filmmateriale fra 1940- og 50-tallet responderer direkte på forholdet mellom Danmark og Kalaallit Nunaat (Grønland), og utforsker hvordan fotografi har formet både personlig og nasjonal identitet.
- 1/1
Fra serien The Keepers of the Ocean, Inuuteq Storch (2022)
Den danske kunstneren Henrik Saxgren reiste i perioden 2014-16 sju ganger til Nordvest-Grønland, der han dokumenterte det som kan være den siste generasjonen av fangstkulturen i Thule. Ultima Thule har historisk blitt omtalt som verdens nordligste grense – et mytisk sted som i over 200 år har tiltrukket seg kunstnere, forfattere, forskere og oppdagelsesreisende. Saxgren plasserer sitt eget arbeid i denne tradisjonen, og med den geopolitiske tilspissingen mellom Grønland, Danmark og USA som bakteppe, utfordrer både Storch og Saxgren fortellingen om en fellesnordisk identitet.
- 1/1
Uten tittel #1 (Zapffes arbeidsværelse, Asker Museum), 2021
Utstillingstittelen er inspirert av Marius Eriksens respons til den norske miljø-og eksistensfilosofen Peter Wessel Zapffe (1899–1990) og hans tankegods. Eriksen deltar med sitt prosjekt Et Stormkast Vækker Os av Dvalen, en fotografisk og tekstlig utforskning av Zapffes filosofi, hans fotografiske arkiv, hvordan det speiler dagens klimakamp og diskusjoner rundt befolkningsvekst, ressursbruk og natursyn.
- 1/1
Fra installasjonen An Arctic Epic av Julie Lauritzen, med lysbilder av Størker T. Størkersen (1881-1940)
I Julie Lauritzens installasjon An Arctic Epic vises tidligere upubliserte bilder av polarforskeren og eventyreren Størker T Størkersen (1881-1940), som fotograferte under sitt opphold i nordvest-Canada på begynnelsen av 1900-tallet, og under kartleggingen av kontinentalhyllen av Alaska. Bildematerialet, som har vært i Lauritzens familie i generasjoner, består av et arkiv med over 140 lysbilder, som har vært nedgravd under krigen og på ulike måter blitt beskyttet av familien siden Størkersens død. Arkivet er unikt i sitt slag, og representerer en del av norsk polar- koloni- og fotohistorie som ikke tidligere er blitt vist, og gjenspeiler også et perspektiv og en generasjon menn som tok seg til rette i ukjente land, omdøpte steder til å kalles opp etter seg selv, og til slutt også giftet seg og fikk barn sammen med urbefolkningen.
Utstillingen er støttet av Norske Fagfotografers Fond, Stiftelsen Fritt Ord, Oslo kommune, Hav Eiendom, Bergesenstiftelsen, NAPA - Nordens Institutt på Grønland og Preus museum. Utstillingen står ut februar 2026.