Uke 23 - 2019

Krigens redsler

Nick Ut, The Terror of War, 1972. Inkjet kopi tilhører Preus museums samling.

Krigens redsler

Hva er det som gjør at et bilde fester seg og ikke gir slipp? Noen bilder blir «ikoniske», de er så iøynefallende at vi ikke kan glemme dem. Dermed blir de så forbundet med en spesiell hendelse at bildet står i stedet for hendelsen.

Det er flere barn på dette bildet, men det er den nakne jenta vi husker. Det er krig i Vietnam, og 8. juni 1972 dokumenterer den vietnamesiske fotografen Nick Ut et napalm-angrep på en landsby nordvest for Saigon. 9 år gamle Phan Thi Kim Phuc løper på veien, og Ut lurer på hvorfor hun ikke har klær på, før han forstår at napalmen har brent dem av kroppen hennes. Han heller vann på henne, noe som får henne til å skrike «For varmt! For varmt!». Ut tok Kim Phuk med til et sykehus der de mener hun kanskje ikke vil overleve forbrenningen. Ved hjelp av kolleger får han henne overført til et amerikansk feltsykehus som redder livet hennes.

Fotografen reddet kanskje livet til jenta. Men fotografiet fikk også en mye større betydning. Bildet viste krigens råskap og hvordan uskyldige mennesker led. Det fikk også mange aviser til å motgå tidligere praksis om å ikke publisere bilder av nakenhet – noe vi igjen fikk en debatt om da Facebook sensurerte bildet 44 år senere. Ikke minst ble det et symbol på den brutale konflikten og den etter hvert overveldende motstanden mot den.

Bildet kan du se i utstillingen «En fotohistorie» på Preus museum