Uke 31 - 2017

Bildet som selger

Sebastian Ludvigsen/Tinagent, Henrik Thodesen til TVNorge vårkampanje 2015

Bildet som selger

Reklamebilder er ofte knyttet til livsstil og settes i sammenheng med betrakterens begjær, gjenkjennelse og ønsket om å tilhøre en gruppe. Selv de som anser seg som bevisste og kritisk tenkende, lar seg påvirke av reklamebyråenes nøye uttenkte kampanjer. På den annen side kan det markedsstyrte bildet også utnyttes til å skape engasjement, bevisstgjøring og holdningsendring i forhold til samfunnsproblemer og utsatte grupper.Sebastian Ludvigsen (f. 1970) har vært i stallen til fotografagenturet TinAgent siden 2007. Hans bildeuttrykk beskrives som en krysning mellom det konservative og det humoristiske. Den tekniske finishen er polert og høyglanset, men med snert. Ikke sjelden har Ludvigsens bilder en utradisjonell tvist som får deg til å måtte se minst to ganger. Fotografiene leker med fordommer, bildekonvensjoner og optiske bedrag. Et eksempel som sikkert mange har sett er hans humorprofilbilder til TVNorges vårkampanje i 2015, der manipulerte profiler av norsk humors elitelag var blikkfang på lysboards over hele landet.Sebastian Ludvigsen var festivalutstiller på Fotografiets dag i 2016. 19-20 august er det tid for ikke mindre enn to ganger Fotografiets dag og dermed Fotografiets dager på Preus museum og neste uke kan dere i denne spalten bli bedre kjent med festivalutstiller for 2017, Kyrre Lien.