Path arrow Opplev utstillingene Path arrow Aktuelle utstillinger Path arrow #Dysturb - utendørs posterutstilling i Horten

#Dysturb - utendørs posterutstilling i Horten

#WomenMatter

Fra 18.08
Til 31.12

#Dysturb presenterer fotojournalisme på en ny og innovativ måte, uavhengig av restriksjonene til de konvensjonelle nyhetskanalene. 

*Obs: På grunn av kraftig regn, har deler av enkelte plakater løsnet og falt ned. Disse vil bli erstattet når Pierre Terdjman fra #Dysturb kommer til Norge i oktober for å delta på seminaret Bending the Frame. Plakater og bildetekster finner du på denne siden, også med tekster oversatt til norsk.*

#Dysturb ønsker å utstyre de unge med verktøy for å forstå den flommen av bilder og informasjon som de møtes av hver dag. Dette gjør de blant annet ved å bruke tomme vegger i byens gater til å klistre opp store plakater. Plakatene er klistret opp med vannbasert lim for å ta hensyn til miljø og bygningsmasse. I tillegg passer #Dysturb på at bildene som velges ut, passer for alle aldersgrupper, i og med at de henger i det offentlige rom.

Plakatene i Horten markerer starten på en helt ny kampanje, der #Dysturb setter fokus på vold mot kvinner. Fotografiene er respektfulle, fredelige og vakre, og de forsøker å vise vanskelige historier uten å gjøre de portretterte kvinnene til offer. Bildeteksten på bildene forteller om til tider dramatiske skjebner. #Dysturb ønsker ikke å fortelle publikum hva som er rett eller galt, men ønsker at plakatene skal starte en refleksjon i dem som ser dem. 

Hver plakat på veggen har et motstykke online. Slik skapes det et omfattende galleri med aktuell fotojournalistikk som er lett tilgjengelig for publikum. Plattformene på nett bidrar til samtale og gjør at #Dysturb kan samarbeide med profesjonelle i mange ulike felt, slik at man kan legge vekt på ulike tilnærminger og dermed øke påvirkningen, tilgjengeligheten og nøyaktigheten. 

De har klistret mer enn 500 plakater i 40 byer og skoler over hele verden, med operasjoner i bl.a. New York, Paris, Barcelona, Bogota, Brussel, Melbourne, Krakow, New Orleans … og nå altså 15 plakater i Horten! Plakatene er en del av utstillingen Bending the Frame som åpner 15. oktober.

Bruk kartet under til å finne fram til alle plasseringene!

 

Prosjektet er støttet av Fritt Ord. Disse firmaene og organisasjonene har vært med på å betale for plakater og slik få #Dysturb opp på veggene i Horten:

Horten kommune

Horten kirke

Forsvarsbygg

Nilsen Elektro AS

Låsesmed Espen Haugan AS

Horten Industripark

Horten Næringsforening

Kongstein Transport

Sparebank1 Horten

Storgata Eiendom AS

#Dysturb - utendørs posterutstilling i Horten

Poster på Horten torg med fotografi av Pep Bonet / NOOR (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Pep Bonet, Bangladesh, Rajshahi, 19. januar, 2013

Klikk på bildet for å lese teksten på norsk 

#Dysturb poster på Norsk stål, Horten med fotografi av Meeri Koutaniemi (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Meeri Koutaniemi, Masai Mara, Kenya, 29. November, 2013

Klikk på bildet for å lese teksten på norsk 

#Dysturb poster utenfor Preus museum (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

Foto av Leonora Baumann

©Leonora Baumann, Goma, D.R. Congo, 2. mars 2015

Klikk på bildet for å lese teksten på norsk

#Dysturb poster utenfor Kulturverftet/Katljohansvern (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

Foto: Maika Elan

©Maika Elan, Ho Chi Minh City, Vietnam, 22. juni, 2012

Vis utvidet bildetekst

"The Pink Choice" viser kjærligheten mellom par i LBGTIQ-gruppen og fokuserer på hvordan de bor, kjærlige berøringer og den synkroniserte rytmen av par som deler et liv sammen.

 

Phan Thi Thuy Vy, 20, og Dang Thi Bich Bay, 20 som begge er studenter slapper av og ser på fjernsyn på slutten av dagen. De har vært sammen i ett år.

Vietnam har historisk vært veldig lite åpent for homofile forhold, men den kommunistiske regjeringen vurderer å anerkjenne homofilt ekteskap, noe som ville gjort det til det første landet i Asia som gjør det, til tross for tidligere menneskerettighetsproblemer og en langvarig stigma mot homofili.

 

Foto: Maika Elan

@maikaelan

 

Mer info på dysturb.com @dysturb

 

 

Poster på Horten Industripark med fotografi av Erin Trieb (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Erin Trieb, Rojava, Syria, 18. august 2014

Poster på Horten kirke med fotografi av Kiana Hayeri (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Kiana Hayeri, Tehran, Iran, 13. november, 2011

 

Vis utvidet bildetekst

En gjeng tredjeklassinger på en veldig høyt anerkjent privatskole i den nordre delen av Tehran spiller spillet 'Sangsar' (steining), en lek veldig lik stikkball, med unntaket av at barna stiller seg opp mot en vegg og en person skyter ballen ut mot en annen. I følge Islamsk Shia-lov i Iran er en jente ansett som moden nok i en alder av 9 for livet og for å påta seg religiøst ansvar, selv om forståelsen av hva dette ansvaret innebærer varierer i forskjellige deler av landet.

 

 

Foto: Kiana Hayeri @kianahayeri

 

Mer info på dysturb.com • @dysturb

Poster på Horten torg med fotografi av Karolin Klüppel (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Karolin Klüppel, Landsbyen Shankua, Lugu-innsjøen, Yunnan, Kina, april 2016

Vis utvidet bildetekst

Asa Nuja, 69, er fra landsbyn Shankua.

"Jeg har to døtre og to sønner. Døtrene mine giftet seg i den Han-Kinesiske stilen og bor ikke i huset mitt. Det var vanskelig og tungt å godta beslutningen deres, da den går imot vår kultur for vandre-ekteskapet."

Mosuo-kvinnene nyter mange friheter og ansvar som ikke gjelder for mange av deres motparter til og med i frigjorte deler av verden. Innsikt i en unik matrilineær kultur som verdsetter kvinnelig makt og beslutningsevne. 

Foto: Karolin Klüppel @karolinklueppel

Mer info på dysturb.com • @dysturb

Karolin Klüppel om bildeserien: 
"Livet rundt Lugu-sjøen - høyt i Himalaya-fjellene som balanserer mellom Kinas Yunnan og Sichan-provinser – har endret seg drastisk. Opp til ganske nylig nøt Mosuoene, en kinesisk etnisk minoritet på rundt 40 000 personer, hundrevis av år med relativ stabilitet i en kompleks sosial struktur som verdsetter kvinnelig makt og beslutningsevne. Mest berømt blant Mosuo-tradisjonene er utøvingen av "vandre-ekteskap": kvinner kan velge og bytte partnere etter eget ønske når de vil, og fordi Mosuo-barn blir hos familien til sine mødre hele livet så besøker menn kun deres kvinnelige partnere ved å vandre til husene deres på kvelden.

Siden overhodet i et Mosuo-hushold alltid er kvinnelig og det er kvinnene som er ansvarlige for alle finansielle beslutninger og videreføring av familienavn og eiendom er Mosuoenes livsstil karakterisert som matriarkalsk. Virkeligheten er litt mer kompleks, da kvinnene ikke holder noen politisk makt og all utøving av Mosuoene sin religion, Daba, ligger i hendene til mannlige prester. Uansett har Mosuo-kvinner mange friheter og mye ansvar som ikke er gitt deres motparter til og med i frigjorte deler av verden. I følge Chuan-Kang Shih som er ekspert på Mosuoene og en antropologi-professor ved The University of Florida er systemet til Mosuene bygd på en grunnleggende tro på at kvinner er mer kapable enn menn, både mentalt og fysisk.

Under Kinas kulturelle revolusjon ble Mosuoene sin religion forbudt, og par ble tvunget til å gifte seg, noe som har forårsaket at den tidligere stabiliteten i deres samfunn har begynt å svinne. I dag er Mosuo-kulturen ofte feilrepresentert som promiskuøs og utnyttet som en turist-attraksjon av den kinesiske regjeringen. Selv om de finaniselle fordelene som er gitt av turistindustrien kan hjelpe på å motvirke noen av problemene som kommer med økende fattigdom lever de fleste Mosuo-familier ikke i det utviklede området rundt Lugu-innsjøen. Fraflytting fra landet og inn til byen gjør også at færre og færre kan leve på det tradisjonelle viset som var basert rundt store, matrilineære klaner som delte inntekten til husholdet.

Fotografiene mine fokuserer på de eldre Mosuo-matriarkene, kalt "Dabu", som fremdeles husker en tid før lokalsamfunnet ble påvirket av verden utenfor. Disse kvinnene er stolte voktere av Mosuo-kultur og tradisjon, men er også meget bevisste på at disse tingene er i ferd med å svinne hen. Ved å fange den stille og stolte rytmnen av deres daglige liv, dokumenterer jeg også en kultur som er i fare for å forsvinne helt."

Poster på porten til Kulturverftet, Karljohansvern med fotografi av Glenna Gordon (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Glenna Gordon, Kano, Nigeria, 21. april 2014

 

Vis utvidet bildetekst

Rabi Talle spaserer i gårdsplassen til kontoret hennes ved Departementet for informasjon. Den neste boka hennes heter «Offer for kjærligheten».

 

Hun er en del av en liten, men aktiv hjemmeindustri av muslimske kvinner som skriver romantiske romaner, littattafan soyayya, i Nord-Nigeria, en region som er mest kjent for terroristgruppen Boko Harams handlinger.

 

Forfatterne konfronterer islamske sensorer, og selger bøkene sine på noen av de samme markedene som er målet for selvmordsbombere fra Boko Haram.

 

Bøkene handler om kjærlighet og ekteskap. Noen er opponerende og snakker ut mot menneskehandel og barneekteskap, mens andre er underdanige, og gir kvinner råd om hvordan de skal være behage ektemannen, tilbyr fantasiflukter og forteller historier om den fattige jenta som gifter seg med en rik mann.

 

@glennagordon

 

Mer info på dysturb.com • @dysturb

#Dysturb poster på pumpehuset/Bromsjordet med fotografi av Anna Boyiazis (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Anna Boyiazis, Det indiske hav, utenfor Mnyuni, Zanzibar, 19. oktober 2016

Vis utvidet bildetekst

Svømmeinstruktøren Kazija, 22, lærer elever ved Kijini Primary School å flyte i vannet.

Selv om hverdagen i øygruppen som Zanzibar består av er sentrert rundt havet, mangler de fleste kvinner på øyene grunnleggende svømmekunnskaper. Konservativ islamsk kultur har tvunget lederne på øygruppen til å hindre kvinner fra å lære seg å svømme. Fram til nå.

Panje-prosjektet har over de siste årene innført et tilbud om burkini, en heldekkende badedrakt som gir kvinner muligheten til å tilbringe tid i havet uten at det går på bekostning av deres religiøse eller kulturelle normer.

Antallet mennesker som drukner på det afrikanske kontinentet er det høyeste i verden, men mange av samfunnslederne har fremdeles ikke varmet opp til tanken om å la kvinner lære seg å svømme. Svømmetimene utfordrer et patriarkalsk system som aktivt hindrer kvinner i å gjøre noe annet enn å utføre oppgaver i hjemmet.

 

@annaboyiazis

 

Mer info på dysturb.com • @dysturb

#Dysturb poster på Horten Skatepark med fotografi av Eman Helal (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Eman Helal, Qasr el Nile broen, Kairo, Egypt, 18. januar 2015  

Vis utvidet bildetekst

To unge kvinner blir trakassert av en gruppe menn på Qasr el Nile broen, hvor båtene på Nilen tilbyr rimelige utekvelder for egyptere. Broen leder også til Tahrirplassen og sentrum der ungdommene henger og går for å handle.

 

Qasr el Nile broen er en av de viktigste plassene i historien om revolusjonen 25. januar 2011, der de største sammenstøtene mellom politiet og demonstrantene mot Mubarak skjedde. Jeg tok dette bildet en uke før den fireårsjubileet for revolusjonen.

 

 

@EmanHelal754

Mer info på dysturb.com • @dysturb 

#Dysturb poster på Hortenshallen  med fotografi av Ilona Szwarc (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Ilona Szwarc, Riley, Vernon, Texas, 2012 

©Antonio Faccilongo, Betlehem, Palestina, 30. desember 2010

©Donna Ferrato, Denver, Colorado, USA, 1985

Klikk på bildet for å se norsk tekst

©Noriko Hayashi, Naryn Oblast, Kirgizstan, 24. September 2012

 Klikk på bildet for å lese teksten på norsk

©Daniel Rodrigues, Tete, Mosambik, 30. juni 2016