Path arrow Discover the Exhibitions Path arrow Current exhibitions Path arrow #Dysturb - outdoor paste-up exhibition in Horten

#Dysturb - outdoor paste-up exhibition in Horten

#WomenMatter

From 18.08
To 31.12

#Dysturb presents photo journalism in a new and innovative way, completely independent from the restrictions of conventional news publishing channels. 

#Dysturb is an international group of freelance photographers who work on the streets and in urban spaces.

*Notice: Due to heavy rain, some posters have fallen off the walls. The missing posters will be replaced in October when Pierre Terdjman from #Dysturb comes to Norway to attend to the seminar Bending the Frame. Please find images of posters and the captions below.*

They try to raise awareness about important political issues by the use of news photography. When documentary photography is blown up in very large formats and thus becomes a part of the urban space, it will differ from conventional news coverage and thus reach a larger audience.

The aim of #Dysturb’s work is to make news stories wider accessible, encourage community involvement and generate public debate about current political issues. #Dysturb is working in an activist way with ‘paste-up’ of their photos.

The posters in Horten mark the beginning of a brand new campaign, where #Dysturb focuses on voilence against women. The images are respectful, serene and beautiful, and they aim to show difficult stories without victimizing their subjects. Some og the captions tell stories of dramatic destitinies. #Dysturb are seeking a reflection in the viewer, and not to tell what is right or wrong. 

#Dysturb pairs each street paste-up with an online counterpart, creating an extensive gallery of current photojournalism for the public to access. The online platforms foster conversation and allow #Dysturb to collaborate with professionals in a range of fields, emphasizing the variety of approaches in which a topic is represented whilst heightening impact, accessibility and accuracy within stories.

They have made more than 500 paste-ups in over 40 cities worldwide, with perations in New York, Paris, Barcelona,  Bogota, Brussel, Melbourne, Krakow, New Orleans … and now 15 posters in Horten! The posters are part of the exhibition Bending the Frame, which opens on October 15th.

Please use the map to find all the locations!

 

The project is supported by Frit Ord.

These firms have collaborated in paying posters and thus made the project possible: 

Horten kommune

Horten kirke

Forsvarsbygg

Nilsen Elektro

Låsesmed Haugan

Horten Industripark

Horten Næringsforening

Kongstein Transport

Sparebank1 Horten

Storgata Eiendom

#Dysturb - outdoor paste-up exhibition in Horten

Poster at Horten Square, photo by  Pep Bonet / NOOR (Photo: Benjamin Petit/Dysturb)

©Pep Bonet, Bangladesh, Rajshahi, 19. januar, 2013

Klikk på bildet for å lese teksten på norsk 

#Dysturb poster på Norsk stål, Horten med fotografi av Meeri Koutaniemi (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Meeri Koutaniemi, Masai Mara, Kenya, 29. November, 2013

Klikk på bildet for å lese teksten på norsk 

#Dysturb poster utenfor Preus museum (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

Foto av Leonora Baumann

©Leonora Baumann, Goma, D.R. Congo, 2. March 2015

Click image for caption

#Dysturb poster utenfor Kulturverftet/Katljohansvern (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

Foto: Maika Elan

©Maika Elan, Ho Chi Minh City, Vietnam, 22. juni, 2012

Show extended caption

"The Pink Choice" viser kjærligheten mellom par i LBGTIQ-gruppen og fokuserer på hvordan de bor, kjærlige berøringer og den synkroniserte rytmen av par som deler et liv sammen.

 

Phan Thi Thuy Vy, 20, og Dang Thi Bich Bay, 20 som begge er studenter slapper av og ser på fjernsyn på slutten av dagen. De har vært sammen i ett år.

Vietnam har historisk vært veldig lite åpent for homofile forhold, men den kommunistiske regjeringen vurderer å anerkjenne homofilt ekteskap, noe som ville gjort det til det første landet i Asia som gjør det, til tross for tidligere menneskerettighetsproblemer og en langvarig stigma mot homofili.

 

Foto: Maika Elan

@maikaelan

 

Mer info på dysturb.com @dysturb

 

 

Poster på Horten Industripark med fotografi av Erin Trieb (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Erin Trieb, Rojava, Syria, 18. august 2014

Poster på Horten kirke med fotografi av Kiana Hayeri (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Kiana Hayeri, Tehran, Iran, 13. november, 2011

 

Show extended caption

En gjeng tredjeklassinger på en veldig høyt anerkjent privatskole i den nordre delen av Tehran spiller spillet 'Sangsar' (steining), en lek veldig lik stikkball, med unntaket av at barna stiller seg opp mot en vegg og en person skyter ballen ut mot en annen. I følge Islamsk Shia-lov i Iran er en jente ansett som moden nok i en alder av 9 for livet og for å påta seg religiøst ansvar, selv om forståelsen av hva dette ansvaret innebærer varierer i forskjellige deler av landet.

 

 

Foto: Kiana Hayeri @kianahayeri

 

Mer info på dysturb.com • @dysturb

Poster på Horten torg med fotografi av Karolin Klüppel (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Karolin Klüppel, Landsbyen Shankua, Lugu-innsjøen, Yunnan, Kina, april 2016

Show extended caption

Asa Nuja, 69, er fra landsbyn Shankua.

"Jeg har to døtre og to sønner. Døtrene mine giftet seg i den Han-Kinesiske stilen og bor ikke i huset mitt. Det var vanskelig og tungt å godta beslutningen deres, da den går imot vår kultur for vandre-ekteskapet."

Mosuo-kvinnene nyter mange friheter og ansvar som ikke gjelder for mange av deres motparter til og med i frigjorte deler av verden. Innsikt i en unik matrilineær kultur som verdsetter kvinnelig makt og beslutningsevne. 

Foto: Karolin Klüppel @karolinklueppel

Mer info på dysturb.com • @dysturb

Karolin Klüppel om bildeserien: 
"Livet rundt Lugu-sjøen - høyt i Himalaya-fjellene som balanserer mellom Kinas Yunnan og Sichan-provinser – har endret seg drastisk. Opp til ganske nylig nøt Mosuoene, en kinesisk etnisk minoritet på rundt 40 000 personer, hundrevis av år med relativ stabilitet i en kompleks sosial struktur som verdsetter kvinnelig makt og beslutningsevne. Mest berømt blant Mosuo-tradisjonene er utøvingen av "vandre-ekteskap": kvinner kan velge og bytte partnere etter eget ønske når de vil, og fordi Mosuo-barn blir hos familien til sine mødre hele livet så besøker menn kun deres kvinnelige partnere ved å vandre til husene deres på kvelden.

Siden overhodet i et Mosuo-hushold alltid er kvinnelig og det er kvinnene som er ansvarlige for alle finansielle beslutninger og videreføring av familienavn og eiendom er Mosuoenes livsstil karakterisert som matriarkalsk. Virkeligheten er litt mer kompleks, da kvinnene ikke holder noen politisk makt og all utøving av Mosuoene sin religion, Daba, ligger i hendene til mannlige prester. Uansett har Mosuo-kvinner mange friheter og mye ansvar som ikke er gitt deres motparter til og med i frigjorte deler av verden. I følge Chuan-Kang Shih som er ekspert på Mosuoene og en antropologi-professor ved The University of Florida er systemet til Mosuene bygd på en grunnleggende tro på at kvinner er mer kapable enn menn, både mentalt og fysisk.

Under Kinas kulturelle revolusjon ble Mosuoene sin religion forbudt, og par ble tvunget til å gifte seg, noe som har forårsaket at den tidligere stabiliteten i deres samfunn har begynt å svinne. I dag er Mosuo-kulturen ofte feilrepresentert som promiskuøs og utnyttet som en turist-attraksjon av den kinesiske regjeringen. Selv om de finaniselle fordelene som er gitt av turistindustrien kan hjelpe på å motvirke noen av problemene som kommer med økende fattigdom lever de fleste Mosuo-familier ikke i det utviklede området rundt Lugu-innsjøen. Fraflytting fra landet og inn til byen gjør også at færre og færre kan leve på det tradisjonelle viset som var basert rundt store, matrilineære klaner som delte inntekten til husholdet.

Fotografiene mine fokuserer på de eldre Mosuo-matriarkene, kalt "Dabu", som fremdeles husker en tid før lokalsamfunnet ble påvirket av verden utenfor. Disse kvinnene er stolte voktere av Mosuo-kultur og tradisjon, men er også meget bevisste på at disse tingene er i ferd med å svinne hen. Ved å fange den stille og stolte rytmnen av deres daglige liv, dokumenterer jeg også en kultur som er i fare for å forsvinne helt."

Poster på porten til Kulturverftet, Karljohansvern med fotografi av Glenna Gordon (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Glenna Gordon, Kano, Nigeria, 21. april 2014

 

Show extended caption

Rabi Talle spaserer i gårdsplassen til kontoret hennes ved Departementet for informasjon. Den neste boka hennes heter «Offer for kjærligheten».

 

Hun er en del av en liten, men aktiv hjemmeindustri av muslimske kvinner som skriver romantiske romaner, littattafan soyayya, i Nord-Nigeria, en region som er mest kjent for terroristgruppen Boko Harams handlinger.

 

Forfatterne konfronterer islamske sensorer, og selger bøkene sine på noen av de samme markedene som er målet for selvmordsbombere fra Boko Haram.

 

Bøkene handler om kjærlighet og ekteskap. Noen er opponerende og snakker ut mot menneskehandel og barneekteskap, mens andre er underdanige, og gir kvinner råd om hvordan de skal være behage ektemannen, tilbyr fantasiflukter og forteller historier om den fattige jenta som gifter seg med en rik mann.

 

@glennagordon

 

Mer info på dysturb.com • @dysturb

#Dysturb poster på pumpehuset/Bromsjordet med fotografi av Anna Boyiazis (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Anna Boyiazis, Det indiske hav, utenfor Mnyuni, Zanzibar, 19. oktober 2016

Show extended caption

Svømmeinstruktøren Kazija, 22, lærer elever ved Kijini Primary School å flyte i vannet.

Selv om hverdagen i øygruppen som Zanzibar består av er sentrert rundt havet, mangler de fleste kvinner på øyene grunnleggende svømmekunnskaper. Konservativ islamsk kultur har tvunget lederne på øygruppen til å hindre kvinner fra å lære seg å svømme. Fram til nå.

Panje-prosjektet har over de siste årene innført et tilbud om burkini, en heldekkende badedrakt som gir kvinner muligheten til å tilbringe tid i havet uten at det går på bekostning av deres religiøse eller kulturelle normer.

Antallet mennesker som drukner på det afrikanske kontinentet er det høyeste i verden, men mange av samfunnslederne har fremdeles ikke varmet opp til tanken om å la kvinner lære seg å svømme. Svømmetimene utfordrer et patriarkalsk system som aktivt hindrer kvinner i å gjøre noe annet enn å utføre oppgaver i hjemmet.

 

@annaboyiazis

 

Mer info på dysturb.com • @dysturb

#Dysturb poster på Horten Skatepark med fotografi av Eman Helal (Foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Eman Helal, Qasr el Nile broen, Kairo, Egypt, 18. januar 2015  

Show extended caption

To unge kvinner blir trakassert av en gruppe menn på Qasr el Nile broen, hvor båtene på Nilen tilbyr rimelige utekvelder for egyptere. Broen leder også til Tahrirplassen og sentrum der ungdommene henger og går for å handle.

 

Qasr el Nile broen er en av de viktigste plassene i historien om revolusjonen 25. januar 2011, der de største sammenstøtene mellom politiet og demonstrantene mot Mubarak skjedde. Jeg tok dette bildet en uke før den fireårsjubileet for revolusjonen.

 

 

@EmanHelal754

Mer info på dysturb.com • @dysturb 

#Dysturb poster på Hortenshallen  med fotografi av Ilona Szwarc (foto: Benjamin Petit/Dysturb)

©Ilona Szwarc, Riley, Vernon, Texas, 2012 

©Antonio Faccilongo, Betlehem, Palestina, 30. desember 2010

©Donna Ferrato, Denver, Colorado, USA, 1985

Klikk på bildet for å se norsk tekst

©Noriko Hayashi, Naryn Oblast, Kirgizstan, 24. September 2012

 Klikk på bildet for å lese teksten på norsk

©Daniel Rodrigues, Tete, Mosambik, 30. juni 2016