Rune Eraker

Det blinde øye

Fra 23.09
Til 24.03

Hvordan ser konsekvensene av klimaendringene ut? Hvem er det som merker følgene av vår utbytting av planeten vi bor på? Utstillingen Det blinde øye står sammen med Edward Burtynsky’s utstilling Man and Earth. Light and Shoadows, som også fotograferer menneskenes spor på jorda. Der Burtynsky tar det store overblikket, går Eraker tett på menneskene.

Eraker mener det er vanskelig for de fleste av oss å forholde seg til klimaendringer som vil skje hundre år fram i tid. Vi er nødt til å ta tak i vår egen samtid for at folk skal kunne relatere seg til det. Siden klima på mange måter er abstrakt, tenker han at man må ta utgangspunkt i enkeltmenneskenes historier og vise hvilke konsekvenser klimaendringene får for de som i dag bor i utsatte områder.

Utstillingen følges av fotoboken Det blinde øye/A blind eye, som er tilgjengelig i norsk-engelsk versjon. Fra baksideteksten:

”I en tid der vår tids største utfordring er klima, er det i vårt land olje, statsbudsjett, evalueringer og mer for hver krone som gjelder. Det er boligpriser som ikke må falle. Aviser som skal selges. Politikere som stadig skal måles i terningkast og popularitet. Som dessuten skal gjenvelges. Om fire år. Syklusen er fire år. Denne utstillingen; denne boken, handler om dette. Om det hundreårsperspektivet vi mistet og om de som først får betale prisen. Prisen for at syklusen nå er så kort at den ikke lenger tar høyde for kommende generasjoner. Den tar ikke en gang høyde for de som lever nå.”

 

Det blinde øye ble vist på Oslo Rådhusgalleri i 2013, Bymuseet i Bergen og Tromsø Kunstforening i 2014. Selv om utstillingen er fem år gammel, og enkelte av bildene flere år eldre, er den (dessverre) mer aktuell enn noen gang.

Rune Eraker (f.1961) har i mer enn 25 år arbeidet som uavhengig dokumentarfotograf. Han har bak seg en rekke separatutstilinger (bl.a. Stenersenmuseet 2001, Trondheim Kunstmuseum 2006, Nobels Fredssenter 2009 og Sørlandets Kunstmuseum 2010) og publiseringer i inn og utland. Han har gitt ut flere fotobøker (bl.a.”Øyeblikk av Lys”, Aschehoug forlag 2001, ”Lukten av savn”, Wigestrand forlag 2005, og ”Drømmen om Europa”, Forlaget Press 2009). Han er redaktør av Norwegian Journal of Photography (NJP) og er en av fire kuratorer i European Photo Exhibition Award (EPEA).  Eraker stilte i 2014 ut separatutstilling "Uprooted" på Museum of Contemporary Art i Krakow (MOCAK). 

Rune Eraker

© Rune Eraker, Honduras, 2009

Bonden Inocente Gomez i Jesus de Otoro fortviler over avlingen som nok en gang ser ut til å slå feil.
- Før kunne vi nesten på dagen vite når regntida satte inn, forteller han. - De siste 5-6 årene har det ikke vært mulig å forutsi når regnet kommer.
Endring i regnmønsteret gjør at maisavlingen gang på gang slår feil og ikke modnes.

© Rune Eraker, Pakistan, 2010

Utslitt og resignert slipper den unge gutten seg bakover og legger seg i gjørmehavet.
Det er blitt mange turer med far og onkel for å berge tepper og annet innbo fra huset ved Azakhel.
Storflommen i Pakistan er av FN kalt den største humanitære katastrofen i moderne tid.
Den tok med seg hus og livsgrunnlag for 20 millioner mennesker. I gjørme og vann til livet forsøker folk å berge restene.

©Rune Eraker, Pakistan, 2010

Vannet fra storflommen er i ferd med å trekke seg tilbake og ofrene for flommen
prøver å berge det som er mulig fra de ødelagte husene på jernbaneskinnene som ligger et par meter over flomvannet
i nærheten av Risalpur. FN kalte denne flommen den største humanitære katastrofen i vår tid.
Over 20 millioner pakistanere ble rammet.

© Rune Eraker, Maldivene 2011

Finske turister nyter kveldssola på luksus-resorten på Curedo Island. Slik framstår Maldivene i manges drømmer.
Det lille øysamfunnet tar imot 800 000 turister i året. Økonomisk er Maldivene avhengig av den flybårne turismen,
som paradoksalt nok bidrar til at de kanskje en dag tvinges bort fra øyene som vil forsvinne når havnivået stiger.
Det stigende havet truer hele Maldivenes eksistens.
Det er et paradoks at landet samtidig lever av flybåren masseturisme som bidrar til klimaendringene.

© Rune Eraker, Maldivene, 2011

Til øya Thilafushi kjøres og tømmes søppel fra utenlandske turister på øy-resortene og innbyggere i Male.
Her blir søpla brent og skyflet ut i sjøen. Resultatet er at øya vokser med en kvadratmeter om dagen og høyden blir 2 meter over havet.
Slik arbeider myndighetene i en kamp mot tiden for å komme havstigningen i forkjøpet.
Gjennomsnittshøyden på Maldivenes øyer er en meter over havet. Det stigende havet truer hele Maldivenes eksistens.
Det er et paradoks at landet samtidig lever av flybåren masseturisme som bidrar til klimaendringene.

© Rune Eraker, Angola, 2010

En cabincruiser i millionklassen vaskes i Club Nautico på strandpromenaden i Luanda. Mer enn 200 skyskrapere under oppføring
preger ”skylinen” til verdens dyreste by. Bilparken savner sidestykke; Jaguar, Porsche og Landrover preger bybildet.
Å leie en treroms leilighet i et av boligkompleksene koster fra 10 til 30 tusen dollar måneden, og et hotellrom koster
mellom tre og seks hundre dollar natten. Gapet mellom fattig og rikhar blitt ufattelig i Angola,
hvor eliten i samarbeid med internasjonale oljeselskap har beriket seg på oljeutvinning.

© Rune Eraker, Tsjad, 2012

En håndfull fiskere manøvrerer mellom siv og sandbanker mens de fisker etter småfisk, stadig mer fortvilet,
på det som tidligere var dypt vann, med storfisk og gode fangster. Nå er Tsjad-sjøen tørket inn til en tidel av
hva den var for ikke mange tiår siden. På førti år har Tsjad-sjøen, en gang en av verdens største innsjøer,
blitt redusert til 10 % av sin opprinnelige størrelse.
Tørken sør for Sahara fører også til stadige avlingssvikt som truer millioner av mennesker.