Stereofotografering

Venstre: The "Umbra" (foto: Helle K. Hagen/Preus museum) Høyre: to eksempler på stereofotografi

The Umbra

Stereokamera The "Umbra", produsert av E. & T. Underwood, England, ca. 1898 (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Stereobetrakter

Stereobetrakter fra samlingen (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Stereokamera på stativ

Stereokamera på stativ (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Stereo Photosphere

Stereo Photosphere (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Paul Wing, Stereoscopes

Paul Wing, Stereoscopes: The First One Hundred Years, Transition Publishing, Nashua, New Hampshire, 1996

Spitzbergen

Fotograf ukjent, Verlag Aktien Gesellschaft Aristophot, Norwegen und Spitzbergen, No. 90 Spitzbergen, Virgo Hafen mit André Station, u.d

Fiskebryggen i Bergen

Fotograf ukjent, The Fish Warves, Bergen, Norway. Copyright 1900 by C.H. Graves

Stereofotografering

Populærkulturen overstrømmes av mer eller mindre vellykkede varianter av 3D-film, -spill og –bilder.

Bakgrunnen for de ulike teknikkene ligger i en oppdagelse gjort for snart 200år siden, da Charles Wheatstone i 1838 var den første som beskrev stereopsis (stereosyn), noe som gjorde ham i stand til å utvikle det første stereoskopet. Hvert av øynene vår oppfører seg som et uavhengig Camera Obscura. Fordi øynene våre har litt avstand, ser hvert øye et litt ulikt bilde. Hjernen samler de to bildene til ett, og vi får et inntrykk av dybde.

Det samme optiske fenomenet brukes når man ser på stereobilder i en stereobetrakter.

Man sørger for at høyre og venstre øye ser hvert sitt bilde av det samme objektet, fra en litt forskjellig vinkel. To fotografier som ved første øyekast ser like ut, er plassert like inntil hverandre. De to motivene har imidlertid en liten forskyvning, slik øynene oppfatter verden fra to litt ulike vinkler. Sett gjennom en stereobetrakter samles de to flate bildene til ett bilde der vi oppfatter dybde.
Illusjonen av dybde får man bare om man ser på det doble bildet i en stereobetrakter, eller stereoskop. Med stereoskopet i hånda stenger betrakteren verden ute, og står der med sitt eget lille teater, foran en scene som etterligner den virkelige verdens dimensjoner.

The Umbra

 

er et belgkamera produsert i mahogni, messing og lær. Objektivet kunne skiftes ut slik at det også kunne brukes til annen type fotografering enn stereofotografi. Det var ikke uvanlig at man hadde ett ekstra kamera som man bygget om til annen bruk.

Firmaet E & T Underwood laget kvalitetskameraer. Dette kameraet ble populært blant piktorialistene rundt 1900. Forhandler: Benefink & Co. Cheapside, London. E. & T. Underwood ble oppløst ca. 1905. Kameraet har en gardin-objektivlukker bak objektivene. Denne er fra Thornton-Pickard  og kalt Time and Instantaneous lukker. Stereolukkeren ble patentert i 1897.

Stereobetrakter

Stereobetraktere fantes i mange ulike utgaver,

fra store, påkostede bordmodeller, til enklere (og rimeligere) håndholdte varianter som denne, som har et håndtak som kan klappes sammen. Litt plysj rundt metallkanten gjør opplevelsen behageligere når man skjeler inn i en annen verden.

Stereokamera på stativ

Stereokamera på stativ fra Preus museums samling

Stereo Photosphere

Stereokameraet Stereo Photosphere ble patentert i Frankrike i 1895 av Napoleon Conti. Designet er uvanlig, med to halvkuleformede frontpartier som huset lukkerne, toppet med sylinderformede linser. Vi vet ikke om Conti var klar over at kameraets utseende minnet om visse kvinnelige attributter, men det fantes vitsetegninger som hentydet de.

Den enkle modellen av dette kameraet ble patentert i Frankrike den 4.november 1888 av Napoleon Conti. Stereomodellen kom i 1895. Hele kameraet er i messing med en oksidert sølvoverflate og ble markedsført som kameraet for offiserer og oppdagere.

Paul Wing, Stereoscopes

I andre halvdel av 1800-tallet fantes det et kjempemarked for stereofotografier og også stereobetraktere som var nødvendig for å se bildene med den ønskede tredimensjonale effekten. Denne boka er viet stereoskoper, eller stereobetraktere, fra de første 100 årene. Denne boka finner du i museets rikholdige bibliotek.

Spitzbergen

Stereofotografier gjorde at man som betrakter kunne reise til steder man ikke hadde mulighet til å besøke fysisk.

Stereobildene ble sett på gjennom en stereobetrakter slik at man oppnådde en 3d-effekt. Fotografiene ble tatt med spesiallagde kameraer med to linser, plassert med avstand slik som øynene våre har. Slik ble bildene tatt fra litt ulik vinkel slik at de fremstår med dybde når de blir samlet til ett bilde.

Fiskebryggen i Bergen

The Fish Warves, Bergen, Norway

Venstre: The "Umbra" (foto: Helle K. Hagen/Preus museum) Høyre: to eksempler på stereofotografi

Stereokamera The "Umbra", produsert av E. & T. Underwood, England, ca. 1898 (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Stereobetrakter fra samlingen (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Stereokamera på stativ (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Stereo Photosphere (foto: Helle K. Hagen/Preus museum)

Paul Wing, Stereoscopes: The First One Hundred Years, Transition Publishing, Nashua, New Hampshire, 1996

Fotograf ukjent, Verlag Aktien Gesellschaft Aristophot, Norwegen und Spitzbergen, No. 90 Spitzbergen, Virgo Hafen mit André Station, u.d

Fotograf ukjent, The Fish Warves, Bergen, Norway. Copyright 1900 by C.H. Graves